• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
ضرورت ثبت اطلاعات اشخاص حقوقی؛

شناسه ملی چه مزایایی برای تشکل‌های کارگری و کارفرمایی دارد؟

  • کد خبر : 5292
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۷
شناسه ملی چه مزایایی برای تشکل‌های کارگری و کارفرمایی دارد؟
بر اساس اعلام معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی برای ساماندهی بیشتر باید در سامانه شناسه ملی ثبت‌نام کرده و کد یکتا دریافت کنند تا هم اعضا و هم عملکرد آنها شفاف سازی و ثبت‌ شود و هم امکان تشخیص تشکل واقعی از غیرواقعی به وجود آید

 

با ثبت نام تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در «سامانه شناسه ملی» ضمن شفاف‌سازی عملکرد اعضای تشکل‌ها، امکان تسهیل و تسریع در انجام امور، حذف الزام مراجعه حضوری به ادارات‌ کار جهت دریافت شناسه ملی، ایجاد شفافیت مالی و حذف تشکل‌های کاغذی و غیرفعال فراهم می‌شود.

به گزارش ایسنا، شناسه ملی عددی یکتاست که توسط پایگاه ثبت اطلاعات اشخاص حقوقی به یک شخص حقوقی اعم از سازمان یا شرکت اختصاص داده می‌شود. در واقع شناسه ملی یک کد اختصاصی برای بررسی هویت شرکت است و از طریق آن می‌توان نسبت به وضعیت شرکت و نحوه فعالیت، فعال بودن یا نبودن، احراز هویت و ثبت صحیح شرکت اطلاع کسب کرد. معادل شناسه ملی برای اشخاص حقوقی، کد ملی برای اشخاص حقیقی تعریف شده است و برای دریافت شناسه ملی باید فرایند ثبت شرکت طی شود.

در همین راستا وزارت کار نسبت به ساماندهی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی از طریق دریافت کد یکتا اقدام کرده است. بر اساس اعلام معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی برای ساماندهی بیشتر باید در سامانه شناسه ملی ثبت‌نام کرده و کد یکتا دریافت کنند تا هم اعضا و هم عملکرد آنها شفاف سازی و ثبت‌ شود و هم امکان تشخیص تشکل واقعی از غیرواقعی به وجود آید.

سامانه صدور شناسه ملی سازمان‌های کارگری و کارفرمایی و کارگران بازنشسته کشور در نخستین روز از دهه مبارک فجر آماده رونمایی و بهره‌برداری خواهد بود.

به گفته مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌منظور تسهیل امور تشکل‌ها در بخش‌های کارگری و کارفرمایی و کانون‌های کارگران بازنشسته و همچنین تحقق نظام دولت الکترونیک، تکریم ارباب رجوع و کمک به اجرای مقررات ذیل قانون مبارزه با پولشویی، پس از برگزاری جلسات متعدد با پایگاه ثبت اطلاعات اشخاص حقوقی قوه قضائیه، شیوه‌نامه تخصیص و ساماندهی شناسه ملی و ثبت تغییرات سازمان‌های ذی‌ربط در کارگروه مربوط، تنظیم و تصویب شد و در گام بعد پس از تعیین شرکت پیمانکار،«سامانه صدور شناسه ملی» تهیه و در این اداره‌کل راه‌اندازی و مراحل آزمایشی را طی کرد که با بهره‌مندی از مزایای سامانه امکان دریافت شناسه ملی برای تمام تشکل‌های فاقد شناسه که بیش از ۵۰۰۰ مورد است فراهم شده است.

شناسه ملی چه مزایایی برای تشکل‌های کارگری و کارفرمایی دارد؟

تشکل‌های کارگری و کارفرمایی بازوان توانمند وزارت کار هستند که تشکیل و توسعه آنها می‌تواند زمینه افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت تولید و بهبود عملکرد واحدهای تولیدی را به دنبال داشته باشد. به همین منظور وزارت کار سازمان‌های کارگری و کارفرمایی و کانون‌های کارگران بازنشسته کشور را برای انجام امور مالی، بانکی و مالیاتی و دریافت خدمات دولتی نسبت به دریافت شناسه ملی ملزم و مکلف کرده است.

علی حسین رعیتی‌فرد ـ معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی سامانه صدور شناسه ملی را اقدامی مناسب برای ساماندهی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی عنوان کرده و با اشاره به وجود ۲۷۰۰ انجمن کارفرمایی در کشور می‌گوید: در حال حاضر تعداد شوراهای اسلامی کار در کشور بسیار محدود است این در حالی است که طبق قانون باید واحدهای دارای ۳۵ کارگر و بیشتر از شورای اسلامی کار برخوردار باشند و تحقق این مهم به همت همه مدیران روابط کار در استان‌ها نیاز دارد.

وی معتقد است که تشکل‌ها باید ساختار و سازماندهی داشته باشند و صرف گفتن این که دارای تشکل هستند، ملاک نیست.

معاون وزیر کار می گوید: یکی از تفاوتهای تشکل‌های حوزه کار و کارگری با تشکل‌های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت آن است که آن وزارتخانه از اساس تشکل‌ها را سازماندهی کرده است و آنها تقویت شده‌اند ولی در وزارت کار نتوانسته‌ایم از نظر مالی تشکل‌ها را تقویت کنیم اما از نظر ساختاری می‌توانیم آنها را ساماندهی کنیم.

به گزارش ایسنا، تسهیل و تسریع در انجام امور مرتبط با سازمان‌های یادشده، حذف الزام مراجعه حضوری به ادارات‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۳۱ استان یا اداره‌کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری برای دریافت شناسه ملی، ایجاد شفافیت در عملکرد مالی تشکل‌ها و حذف تشکل‌های کاغذی و غیرفعال از جمله مزایا و محاسن راه‌اندازی سامانه صدور شناسه ملی به شمار می‌رود.

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=5292

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات