• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
2
گزارش "روزان" درباره وضعیت مشارکت در انتخابات؛

شورای نگهبان تأمین کننده نظر مردم یا خواست جریانی خاص

  • کد خبر : 4855
  • ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۷
شورای نگهبان تأمین کننده نظر مردم یا خواست جریانی خاص
این در حالی است که مسئولان دولتی هم به خوبی می‌دانند وضع مشارکت اصلاً مطلوب نیست و سعی می‌کنند مقصر این امر را عملکرد روحانی معرفی کنند. در حالیکه اگر عملکرد روحانی بد بوده و رئیسی و مجلس همسو با او توانسته‌اند طی این دو سالی که از عمر یک حاکمیت یکدست سپری شده وضعیت مناسبی برای مردم رقم بزنند، طبیعتاً مردم باید برای شرکت در انتخابات لحظه‌شماری می‌کردند نه اینکه برایشان اهمیتی نداشته باشد. ضمن اینکه ردصلاحیت‌های گسترده هیئت‌های اجرایی برخلاف آنچه که در دوره‌های گذشته رخ می‌داد، باعث شده تا همان اندک امیدی را هم که مردم برای تغییر وضع موجود در دل داشتند از بین برود.

گروه سیاسی- کمتر از ۶۰ روز دیگر به برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم باقی مانده و فضای سیاسی کشور همچون هوای تهران، غبارآلود است. آخرین گمانه‌زنی ها درباره مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو کماکان همان نظرسنجی ماه قبل ایسپا است که بر اساس آن کمتر از ۴۰درصد مردم برای حاضر شدن پای صندوق‌های رأی اعلام آمادگی کرده بودند و به نظر هم نمی‌رسد در این مدت، تغییری در نظر تحریم کنندگان انتخابات ایجاد شده باشد.

طبق آخرین بررسی‌های بعمل آمده از مردم که در بین افراد مسئول دست به دست می‌شود و گاهاً متولیان امر با اشاره به آن ابراز نگرانی می‌کنند، این است که میزان مشارکت مردم در تهران کمتر از ۱۵درصد و در کلانشهرها هم چیزی حدود ۲۵درصد برآورد شده است.

این در حالی است که مسئولان دولتی هم به خوبی می‌دانند وضع مشارکت اصلاً مطلوب نیست و سعی می‌کنند مقصر این امر را عملکرد روحانی معرفی کنند. در حالیکه اگر عملکرد روحانی بد بوده و رئیسی و مجلس همسو با او توانسته‌اند طی این دو سالی که از عمر یک حاکمیت یکدست سپری شده وضعیت مناسبی برای مردم رقم بزنند، طبیعتاً مردم باید برای شرکت در انتخابات لحظه‌شماری می‌کردند نه اینکه برایشان اهمیتی نداشته باشد. ضمن اینکه ردصلاحیت‌های گسترده هیئت‌های اجرایی برخلاف آنچه که در دوره‌های گذشته رخ می‌داد، باعث شده تا همان اندک امیدی را هم که مردم برای تغییر وضع موجود در دل داشتند از بین برود.

حمیدرضا ترقی، عضو حزب مؤتلفه اسلامی اخیراً در همین رابطه یعنی عدم تمایل مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی اعتراف کرد که بیش از ۵۰درصد مردم اساساً اطلاع ندارند که امسال انتخاباتی در پیش است. او پیشنهاد کرده که در ابتدا باید مردم را مطلع کرد و در قدم بعدی برای پیروزی جبهه اصولگرایی در انتخابات برنامه‌ریزی انجام داد.

اما به هر ترتیب صداوسیما به عنوان تنها رسانه فراگیر که طبق قانون اساسی باید رسانه مردم باشد اما در عمل به تریبون دولت و مجلس انقلابی و گفتمان جریان سوپرانقلابی‌ها تبدیل شده، طی یکماه گذشته سعی کرده تا با دعوت از برخی سیاستمداران منتقد، در ظاهر فضای سیاسی نسبتاً بازی را از خود به نمایش بگذارد.

به همین مناسبت، محسن هاشمی به عنوان عضو حزب کارگزاران روز یکشنبه ۱۰ دی با حضور در شبکه خبر و شرکت در مناظره با محمد بهادری‌جهرمی، برادر سخنگوی دولت نسبت به وضعیت موجود و عملکرد شورای نگهبان در ناامید کردن مردم مطالبی را عنوان کند. هاشمی در این مناظره گفت: شورای نگهبان تحت تأثیر یک جریان امنیتی و مهندسی انتخابات رد صلاحیت می‌کند. همان اتفاقی که برای مرحوم هاشمی در سال ۹۲ اتقاق افتاد و بعدتر مشخص شد ترس از پیروزی او باعث شده بود تا شورای نگهبان به دلیل کهولت سن ایشان را ردصلاحیت کند در حالیکه سن آیت‌الله جنتی از آقای هاشمی بیشتر بود.

عضو حزب کارگزان گفت که با سفسطه نمی‌توان شورای نگهبان را معصوم جلوه داد و نظارت استصوابی طی سال‌های اخیر باعث شده تا مردم روز به روز از صندوق‌های رأی فاصله بیشتری بگیرند.

اما در طرف دیگر ماجرا هستند اصلاح‌طلبانی که بر این باورند بایدصندوق رأی را حفظ کرد چون چاره دیگری در شرایط کنونی و وضعیت سیاسی کشور وجود ندارد. به عنوان مثال حمیدرضا جلائی‌پور در مناظره‌ای که اخیراً با حضور حاتم قادری برگزار شد ادعا کرد که اگر میزان مشارکت مردم در انتخابات زیر ۴۰درصد بود، من پیشنهادی برای شرکت در انتخابات نداشتم اما حالا که میزان مشارکت بیش از ۴۰ درصد است باید تلاش کرد تا گزینه‌های نزدیک به جریان اصلاحات وارد مجلس شوند.

حاتم قادری اما در مقابل گفت «که اساساً انتخابات مسئله امروز مردم نیست بلکه مسئله آنها آینده‌شان است. او گفت فرضاً ۵ نماینده هم از جریان منتقد حاکمیت وارد مجلس شدند، چه نتیجه‌ای به دنبال دارد؟ چه کاری می‌توانند بکنند؟ ضمن اینکه در این حالت، اصولگرایان هم می‌توانند مدعی شوند که شما در انتخابات شرکت کردید و ما هم شما را شکست دادیم. اینکه مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند نشانه ضعف نیست بلکه نشانه بالندگی مردم است که می‌گوید ما این نوع انتخابات را در شان و مقام خودمان نمی‌دانیم.این در حالی است که حکومت می‌گوید ما بدون انتخابات هم می‌توانیم به کار خودمان ادامه دهیم.»

این مباحث بین دو جریان موافق مشارکت و مخالف مشارکت یا همان تحریم انتخابات در حالی در بین تحلیلگران و کارشناسان سیاسی در جریان است که به هیچ وجه برای مردم کوچه و خیابان و یا اصلاً همان طبقه متوسط از دست رفته هم دیگر جذابیتی ندارد.

ضمن اینکه برای دولت و قدرت حاکم هم اهمیتی ندارد که انتخابات پر رونقی در اسفندماه برگزار شود. نتیجه اعلام ردصلاحیت‌های عجیب و غریب که توسط وزارت کشور انجام شد و در آن بسیاری از افراد وفادار به دولت و همراه با جریان انقلابی ردصلاحیت شدند نشان داد که انتخابات پیش‌رو به باور بسیاری از نمایندگان حال حاضر مجلس انقلابی به گونه‌ای در حال مهندسی شدن است تا مجلس دوازدهم کوچکترین مشکلی برای دولت رئیسی ایجاد نکند.

این موضوع یعنی برخلاف آنچه برخی از کارشناسان امر اعتقاد دارند، در صورت مشارکت مردم و رأی دادن به افرادی که به دولت وابستگی ندارند هم نمی‌تواند گره‌گشای وضعیت بد کشور چه از نظر سیاسی و چه از نظر سایر جهات باشد. نمونه بارز آن هم گران کردن قیمت اینترنت در آستانه انتخابات است که نشان دهنده این مطلب است که دولت نگرانی از بابت مشارکت حداقلی مردم در انتخابات ندارد.

حسین الله‌کرم عضو جبهه حزب‌الله و پایه گذار جریان تندروی دوره اصلاحات که امروز به سوپر انقلابی ها مشهور شده‌اند در گفت وگو با روزنامه جوان از شورای نگهبان خواسته که صلاحیت حسن روحانی را برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رد کند. او مدعی شده که تأییدصلاحیت روحانی و نامزدهایی نظیر او باعث ریزش آرای مردم حزب‌اللهی کشور می‌شود. الله‌کرم که حالا به نام حزب خودش قرار است در انتخابات شرکت کند رسماً اعلام کرده که بخش عمده‌ای از مردم کشور نباید نماینده‌ای در مجلش داشته باشند.

این همان تئوری است که برخی دوراندیشان عقیده دارند که در این شرایط، شرکت درانتخابات با هر شرط و شروطی که شورای نگهبان وضع می‌کند، نه تنها سودی ندارد بلکه به جریان خالص‌ساز فرصت یا مجوز می‌دهد که با توجیه رسمی و برداشت خودش از شکست منتقدان در انتخابات، به فعالیت خودش ادامه دهد.

۱۱ اسفند می‌تواند حامل سیگنال‌های پیوسته از طرف مردم به مجلس و دولت باشد. و یکبار برای همیشه این مسئله را حل کند که میزان، باید رأی مردم باشد نه آنچه که شورای نگهبان تشخیص می‌دهد.

سوتیتر: شرکت درانتخابات با هر شرط و شروطی که شورای نگهبان وضع می‌کند، نه تنها سودی ندارد بلکه به جریان خالص‌ساز فرصت یا مجوز می‌دهد که با توجیه رسمی و برداشت خودش از شکست منتقدان در انتخابات، به فعالیت خودش ادامه دهد.

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=4855
  • منبع : روزنامه روزان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات