• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
گزارش «روزان» درباره شرایط خاورمیانه پس از پاسخ ایران به اسرائیل؛

سردرگمی تل آویو درمیان بحران های داخلی و منطقه ای

  • کد خبر : 5677
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵
سردرگمی تل آویو درمیان بحران های داخلی و منطقه ای

گزارش سیاسی- پس از حملات ترکیبی شنبه‌شب سپاه به اسرائیل با بیش از ۳۰۰ پهپاد، موشک بالستیک و موشک‌های کروز، برخلاف آنچه که پیش‌بینی می‌شد، کابینه جنگ اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو، علی‌رغم توصیه‌های جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به نظر می‌رسد در حال تدارک پاسخ به جمهوری اسلامی است. اکسیوس عصر روز دوشنبه با […]

گزارش سیاسی- پس از حملات ترکیبی شنبه‌شب سپاه به اسرائیل با بیش از ۳۰۰ پهپاد، موشک بالستیک و موشک‌های کروز، برخلاف آنچه که پیش‌بینی می‌شد، کابینه جنگ اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو، علی‌رغم توصیه‌های جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به نظر می‌رسد در حال تدارک پاسخ به جمهوری اسلامی است.

اکسیوس عصر روز دوشنبه با انتشار خبری در همین رابطه نوشت: «یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در یک تماس تلفنی به لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفته است که اسرائیل چاره‌ای جز پاسخ به حمله موشکی و پهپادی بی‌سابقه‌ ایران، ندارد.

اما همزمان کانال ۱۲ رژیم اسرائیل در گزارشی به نقل از منابع خود مدعی شد که هدف اسرائیل صدمه زدن به ایران بدون ایجاد جنگی همه جانبه است. مطلبی که واشنگتن پست، هم به آن اشاره کرد و به نقل منابع خودش نوشت: «اسرائیل به دنبال پاسخی است که پیامی را بدون ایجاد تلفات مخابره کند.»

همچنین یک مقام ایرانی که نامش فاش نشده در گفتگو با شبکه الجزیره گفت که جمهوری اسلامی خواهان جنگ نیست ولی اگر جنگی بر آنها تحمیل شود گزینه‌های زیادی روی میز داریم.

ابوالفضل عمویی هم در گفت وگو با شبکه المیادین با اظهارنظری که مورد توجه بسیاری از رسانه‌های دنیا قرار گرفت مدعی شد: «اگر اسرائیل بخواهد دست از پا خطا کند، آماده استفاده از سلاح‌هایی هستیم که قبلاً استفاده نکردیم.»

هرچند این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس توضیح بیشتری نداده اما بسیاری از تحلیلگران گمانه‌زنی‌های مختلفی از این سخنان برداشت کرده و نسبت به آینده خاورمیانه و گسترش جنگ در منطقه ابراز نگرانی کردند.

علی باقری معاون سیاسی وزارت خارجه ایران هم دوشنبه شب با حضور در استودیوی شبکه خبر ضمن اشاره به اخباری که از تل‌آویو مخابره می‌شد، گفت: «در صورت سرزدن خطای مجدد از سوی دشمن، صهیونیستها بدانند که دیگر ۱۲ روز وقت نخواهند داشت و سرعت پاسخ ایران کمتر از چند ثانیه خواهد بود.»

روزنامه کیهان هم در شماره روز سه‌شنبه خود به گونه‌ دیگری به این مطلب پاسخ داده و نوشت: «عملیات موفق «وعده صادق» در اصل تنبیه بی‌ادبان بود، نه جنگ و انتقام. اسرائیل، نه کشور است و نه خاکی دارد و نه در قواره مقابله با ایران است که بخواهیم با او بجنگیم. توله‌ای است که به پا می‌پیچد. وعده صادق، غیر از آنکه مهمات در آستانه انقضاء را صرف کار خیر کرد، آزمایشی بود تا توان پدافندی اسرائیل و آمریکا و انگلیس و فرانسه محک بخورد. نکته مهم‌تر اینکه ایران از تسلیحات چند نسل قبل خود استفاده کرد ولی اسرائیل و متحدانش، با تمام توان تکنولوژیکی خود به آن پاسخ دادند.»

اسرائیل پس از حملات سپاه در بامداد ۲۶ فروردین مدعی شد که با کمک فرانسه، انگلیس و اردن توانسته بیش از ۹۹% حملات را رهگیری و منهم کند و تنها ۵ موشک بالستیک به اهداف خود اصابت کردند. اما نشریه سپاه روز دوشنبه نوشت: «رژیم اسرائیل در عملیات «وعده صادق»‌ که عملیاتی آشکار و ترکیبی با استفاده از پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک بود‌ نتوانست بازدارندگی مناسبی در برابر تهاجم غیورمردان سپاه داشته باشد و در نهایت موشک‌ها به دو پایگاه نظامی «نواتیم» و اطلاعاتی «جبل الشیخ» رژیم صهیونیستی به عنوان اهداف اصلی سپاه با موفقیت اصابت کردند.» همچنین سردار اسماعیل کوثری و برخی نمایندگان دیگر هم مدعی شدند که در عملیات وعده صادق، مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی به نتیجه دلخواه خودشان رسیده‌ و بزودی جزییات این حمله و اهدافی که مورد اصابت موشک‌های سپاه قرار گرفته‌اند را منتشر خواهند کرد.

عصر روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین، وزیر خارجه اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که اسرائیل در کارزار دیپلماتیک خود از کشورها خواسته است تا تحریم‌های بیشتری علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند. او در ادامه نوشت که «تا قبل از آنکه دیر شود باید ایران را متوقف کرد.» رئیس ستاد ارتش اسرائیل به صراحت تایید کرد به حمله سپاه پاسداران پاسخ خواهد داد.

پیش از این اظهارات، کابینه جنگی اسرائیل روز گذشته برای دومین بار با دستور کار چگونگی پاسخ به حمله موشکی و پهپادی مستقیم یکشنبه گذشته ایران تشکیل جلسه داد. دولت اسرائیل اما هنوز علنی نکرده است که آیا برای پاسخ به حمله یکشنبه سپاه به تصمیمی رسیده است یا نه.

این درحالی است که در پی افزایش تهدید اسرائیل علیه ایران، ابراهیم رئیسی گفت «کوچکترین اقدام علیه منافع ایران» با پاسخی «گسترده و دردناک» علیه همه عاملان آن مواجه خواهد شد. پیشتر ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح هم گفت که پاسخ نیروهای نظامی ایران اینبار «قدرتمندتر از پاسخ قبلی به اسرائیل» خواهد بود.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا هم گفته قرار است با بنیامین نتانیاهو همتای اسرائیلی خود درباره گسترش جنگ صحبت کند. او گفت که با نتانیاهو درباره چگونگی جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری‌ها گفتگو خواهد کرد.

پیش از این، روسیه و چین خواستار خویشتنداری دو طرف شده بودند و آلمان و فرانسه هم به صراحت از اسرائیل خواسته بودند از تشدید تنش خودداری کند.

اما با این حال، شبکه اسرائیلی کان عصر روز دوشنبه گزارش داد که دفتر نخست‌وزیری اسرائیل تقاضاهای رهبران شمار زیادی از کشورهای غربی متحد و دوست را برای گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو رد کرد تا زیر فشار آن‌ها برای خودداری از حمله احتمالی اسرائیل در پاسخ به حمله نظامی شنبه شب ایران علیه این کشور، قرار نگیرد.

این شبکه یادآور شد این در حالی است که تمامی کشورهای دوست اسرائیل از این کشور در برابر حمله نظامی ایران حمایتی قاطع بیان کرده‌اند.

همه اینها در حالی است که گزارش شده بود دولت آمریکا به صراحت به بنیامین نتانیاهو اعلام کرده است که در دفاع از اسرائیل در کنار این کشور خواهد بود اما در حمله به ایران مشارکت نخواهد کرد.

رسانه‌ها صبح روز یکشنبه ۲۶ فروردین نوشتند که جو بایدن به نتانیاهو گفته که تو توانستی حملات گسترده ایران را دفع کنی و به همین قانع باش و ادامه نده! اما به نظر می‌رسد دولت افراطی اسرائیل که هم اکنون در غزه به آنچه که مورد نظرش بوده، نرسیده! قصد دارد تا با گسترش جنگ، زمان بیشتری برای خودش بخرد.

همزمان، چهار مقام آمریکایی به شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفتند مقامات این کشور برآورد می‌کنند که پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله نظامی ایران به اسرائیل، «محدود باشد» و به احتمال زیاد به صورت حملاتی علیه نیروهای نظامی ایران و گروه‌های نیابتی تحت حمایت ایران در خارج از سرزمین ایران انجام شود.

هنوز مشخص نیست که تصمیم اسرائیل برای پاسخ به عملیات وعده صادق از سوی سپاه چه خواهد بود اما، در ایران بسیاری از مردم که روزگار معیشتی و مدنی خوبی را سپری نمی‌کنند، این روزها بیش از پیش اخبار اسرائیل را دنبال می‌کنند. هر چند بسیاری از آنها جنگ هشت ساله عراق علیه ایران را تجربه نکرده‌اند اما زخم‌های آن را لمس کرده و از آینده این کشمکش نگرانند.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=5677

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات