• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0
گزارش «روزان» درباره انتخاب ریاست مجلس جدید؛

قالیباف در برابر یاران سابق

  • کد خبر : 5628
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۷
قالیباف در برابر یاران سابق

گروه سیاسی- «پنج نفر برای ریاست مجلس دوازدهم داوطلب شدند.» این خلاصه سخنان مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس کنونی مجلس یازدهم در نشست خبری شنبه ۲۵ فروردین است که مدعی شده از این ۵ نامزد در نهایت دو نفر برای کسب ریاست مجلس دوازدهم با یکدیگر رقابت خواهند کرد. هرچند در این نشست خبری، ذوالنوری کنایه‌ای […]

گروه سیاسی- «پنج نفر برای ریاست مجلس دوازدهم داوطلب شدند.» این خلاصه سخنان مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس کنونی مجلس یازدهم در نشست خبری شنبه ۲۵ فروردین است که مدعی شده از این ۵ نامزد در نهایت دو نفر برای کسب ریاست مجلس دوازدهم با یکدیگر رقابت خواهند کرد. هرچند در این نشست خبری، ذوالنوری کنایه‌ای هم به قالیباف زد و گفت: «من به وضعیت موجود هیئت رئیسه به جدیت انتقاد دارم. مجلس اکنون نماینده محور نیست و اکنون تمام قدرت در ریاست و تمرکز بر معاونت است و باید تحول در این مسایل اتفاق بیفتد و قدرت به نمایندگان باز گردد.»

یعنی نماینده نزدیک به جبهه پایداری معتقد است که مجلس یازدهم به جای اینکه نماینده مجور باشد، قالیباف محور است و این رویه باید در مجلس آینده تغییر کند. اظهارنظری خطرناک که حاکی از این است که قالیباف اگر بخواهد رئیس مجلس بماند باید به طیف‌هایی مثل امنا، رائفی‌پور، شریان و جبهه پایداری باج بدهد.

در فاصله کمتر از ۵۰ روز مانده تا افتتاح مجلس دوازدهم و در حالیکه تکلیف ۴۵ کرسی از این مجلس هم هنوز مشخص نشده گمانه‌زنی‌ها برای ترکیب هیئت رئیسه و به خصوص رئیس مجلس آتی، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختص اصولگرایان و انقلابی‌ها داغ است. هرچند در میان افرادی که تا اینجای کار مستقیماً وارد مجلس شده‌اند، فردی در حد و اندازه‌های یک رئیس پر قدرت، با نفوذ و کار بلد وجود ندارد، اما با این حال برخی اسامی هستند که می‌توان احتمال داد که آنها، وارد چالش رقابت بر سر صندلی ریاست خواهند شد.

تماس‌های تلفنی برخی از منتخبان و رایزنی با سایر راه یافتگان به خانه ملت هم حاکی از این است که افرادی همچون محمدباقر قالیباف، منوچهر متکی، سیدمحمود نبویان، مجتبی ذوالنوری، علی نیکزاد، مرتضی آقاتهرانی و حاج‌بابایی …در حال رایزنی برای جمع کردن آرا برای رسیدن به صندلی بزرگ مجلس هستند.

به هر حال با همین‌ بضاعت مجلس، یکی از محتمل‌ترین نام‌ها برای ریاست مجلس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس فعلی است. او در چهار سالی که به عنوان رئیس مجلس پشت سر گذاشته، به لحاظ سیاسی با چالش‌های متعددی از قبیل لایحه عفاف و حجاب، طرح صیانت، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و.. که باعث شد تا برخی از نمایندگان مجلس مانند الیاس نادران و میرسلیم او را به مدیریت پادگانی متهم کنند.

اما با این حال، بسیاری همچنان معتقدند که رئیس مجلس دوازدهم، کسی جز قالیباف نیست. البته که در راه رسیدن به کرسی ریاست، موانع بزرگی را نسبت به سال ۹۸ باید از راه بردارد یا حل کند که برخی از تحلیلگران معتقدند بدون امدادهای غیبی این امکان ممکن نخواهد شد. این تحلیلگران بر این باورند که چهره‌های تندرو و نزدیک به جبهه پایداری اجازه نشستن بر صندلی ریاست را پیدا نخواهند کرد. این یعنی تصمیم‌گیری برای ریاست مجلس دوازدهم احتمالاً جایی خارج از مجلس گرفته خواهد شد.

در مقابل، برخی هم بر این باورند که قالیباف در مجلس دوازدهم، از پایین جایگاه ریاست و در صحن وظایف نمایندگی خود را دنبال خواهد کرد. درست مانند سرنوشت حدادعادل در مجلس هشتم که از رقیب خود یعنی علی لاریجانی شکست خورد و پس از ۴ سال ریاست بر مجلس هفتم در کنار سایر نمایندگان نشست که البته برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که توانایی سیاست‌ورزی قالیباف در سال جاری در حد همان حدادعادل سال ۸۶ است.

اما نکته حائز اهمیت این است که در مجلس دوازدهم قالیباف، حداقل در ظاهر با توجه به قدرت لابی‌گری که رقیب جدی ندارد که بتواند او را کنار بزند. البته که نمی‌توان قدرت جبهه پایداری در مجلس را که به واسطه نزدیکی به دولت به دست آورد نادیده گرفت. آنها هرچند در روزهای منتهی به انتخابات مجلس تن به ائتلاف با شانا دادند اما قلباً هیچ وقت با قالیباف صاف نشد. کما اینکه طی سال‌های اخیر انتشار اخبار حاشیه‌سازی مثل ماجرای سیسمونی‌گیت و دستکاری بودجه و اقامت فرزند قالیباف در کانادا و خودروهای شاسی‌بلند، هک مجلس و.. بهانه‌ای بود برای جوانان جویای نام جبهه پایداری که برخلاف بزرگان این جریان مثل صادق محصولی و آقاتهرانی، استراتژی صلح با قالیباف را برخلاف منویات آیت‌الله مصباح توصیف کنند.

این در حالی است که در روزهای انتخابات هم غیر از پایداری‌چی‌ها، گروه‌های‌ دیگری مانند جریان رائفی‌پور و شریان و حمید رسایی همه تمام توان خود را علیه قالیباف‌ به کار گرفتند. در آخر هم او در تهران، پایین‌تر از محمود نبویان، حمید رسایی و یک مجری تندروی تلویزیونی، چهارم شد که در چارچوب‌های قالیباف، بی‌تردید یک شکست سنگین محسوب می‌شود. این در حالی است که از برخی محافل تندرو زمزمه‌هایی مبنی بر به میان کشیدن اعتبارنامه قالیباف در صحن هم به گوش‌ ‌می‌رسد.

البته در این بین برخی اصولگرایان مثل حسین کنعانی‌مقدم پیش‌بینی کرده‌اند که قالیباف در ائتلاف با سایر گروه‌های مجلس فقط برای یک دوره یعنی یک سال رئیس مجلس خواهد ماند و در دور بعد نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

«حمیدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، هم چندی پیش در گفت‌وگو با در همین رابطه اعلام کرد که «ریاست مجلس قالیباف با چالش‌های جدی رو به روی خواهد بود و احتمال اینکه ایشان نتواند به راحتی ریاست را در دست بگیرد، زیاد است».

اما آنچه که در حال حاضر مشخص شده این است که قطع به یقین کار برای قالیباف در قامت ریاست مجلس برای خانه ملت حدفاصل ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۸ سخت خواهد بود.

سوتیتر: البته در این بین برخی اصولگرایان مثل حسین کنعانی‌مقدم پیش‌بینی کرده‌اند که قالیباف در ائتلاف با سایر گروه‌های مجلس فقط برای یک دوره یعنی یک سال رئیس مجلس خواهد ماند و در دور بعد نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=5628

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات