• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
گزارش «روزان» از ادامه حواشی ائتلاف شانا با جبهه پایداری؛

ما لیست مشترک می دهیم اما شما به غیراصلح ها رأی ندهید

  • کد خبر : 5395
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵
ما لیست مشترک می دهیم اما شما به غیراصلح ها رأی ندهید
پس از اضافه شدن نبویان به لیست ائتلاف، برخی کاربران اصولگرا در واکنش به این مطلب نوشتند: « سهم‌خواهی جبهه پایداری در حالی اتفاق افتاد که آنها بدون شرکت در فرایندها، ابتدا ۷ کرسی و در حال حاضر ۸ کرسی را بدون رعایت اصول ائتلاف و منطق وحدت اشغال کرده‌اند. مگر شعار ما «نه به سهم‌خواهی» نبود؟»

گروه سیاسی- کمتر از چند روز به برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و ششمین دوره مجلس خبرگان باقی مانده و اصولگرایان در حالیکه تنها لیست علی مطهری موسوم به لیست صدای ملت را رقیب جدی خود می‌پندارند، در حال رقابت درون جناحی خودشان هستند و با وجود اینکه روز یکشنبه شورای ائتلاف اعلام کرد که با جبهه پایداری به توافق رسیده و لیست مشترکی را منتشر کردند، اما صبح روز دوشنبه ۷ اسفند، سایت رجانیوز نزدیک به جبهه پایداری با انتشار گزارشی نوشت: «به کسانی که در لیست هستند و آنها را صالح نمی‌دانید، رأی ندهید.»

رجانیوز پیشتر هم مخالفت خود در ارتباط با ائتلاف جبهه پایداری با محمدباقر قالیباف را رسماً اعلام کرده بود حتی روز شنبه لیست ۲۵ نفره جبهه پایداری را هم منتشر کرده بود. سایت نزدیک به جبهه پایداری که به نظر می‌رسد توسط جوانان این تشکل اداره می‌شود قصد دارد به نوعی زیر میز بازی صادق محصولی و قالیباف بزند در ادامه گزارش خودش نوشت: «با فرارسیدن زمان انتخابات علی‌الخصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی، ارائه فهرست اسامی از سوی حزب‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی برجسته می‌شود. این در حالی است که بسیاری از مردم اعتقادی به لیستی رأی دادن نداشته و این اقدام را در بحث سیاست قبول ندارند. با این حال اما در طی زمان تبلیغات کاندیداهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، حواشی زیادی گریبان‌گیر ارائه این نوع لیست‌ها شده است.»

رجانیوز در پایان به مخاطبان خودش توصیه کرد که «وظیفه هر فردی ، مشخصاً رأی دادن به گزینه‌های شناخته شده است و نباید به افراد غیراصلح که در لیست قرار گرفته‌اند رأی داد.»

انتخاب اصلح کلیدواژه‌ای است که صادق محصولی طی ۱۱ ماه گذشته بارها و بارها از آن استفاده کرد تا جایی که صدای محمدباقر قالیباف هم از این عبارت بلند شد و نسبت به طیف جبهه پایداری ابراز نارضایتی کرد.

حالا اما جبهه پایداری در مقابل به مردم توصیه کرده به افراد غیراصلح که در لیست قرارگرفته‌اند رأی ندهید که به نظر می‌رسد با توجه به مطالب و گزارش‌های که این رسانه طی یک هفته اخیر علیه رئیس مجلس منتشر کرده، منظور این رسانه از نامزد غیراصلح، همین قالیباف باشد.

اما نکته قابل تأمل در ائتلافی که پس از ساعت‌ها رایزنی بیین قالیباف و صادق محصولی و البته علیرضا زاکانی رخ داده، ماجرای اضافه شدن نبویان به لیست ائتلاف بود. یک فعال رسانه‌ای نزدیک به طیف انقلابی با اشاره به همین موضوع وسهم هر یک از طرفین در لیست شانا و جبهه پایداری نوشت: طبق نتیجه‌ رأی گیری «کمیته انتخابات شورای ائتلاف» از میان ۴۰‌گزینه نهایی؛ در تاریخ ۴ اسفند باید بعد از خارج شدن محسن دهنوی از لیست شانا، محسن پیرهادی وارد لیست ائتلاف می‌شد که به جای آن، سیدمحمود نبویان به شانا اضافه شده. گزینه‌ای که به جبهه پایداری تعلق دارد و به نظر می‌رسد زور قالیباف برای وارد کردن پیرهادی به محصولی نرسیده است.

محسن پیرهادی عضو هیئت رئیسه مجلس و نامزد انتخابات مجلس دوازدهم که در لیست انتخابات ۱۳۹۸ حضور داشت در نامه‌ای به اعضای شانا نسبت به نقض آیین‌نامه شورای ائتلاف و مشخصاً همین جا به جایی اعتراض کرد و نوشت: «بر اساس آرای هیئت انتخاب، اینجانب و شخص دیگری، ۱۸ رأی داشتیم که با قرعه‌کشی او وارد لیست شد. پس از انصرافِ محسن دهنوی بر اساس آرا اینجانب باید وارد لیست می‌شدم که متأسفانه شخصی با ۷ رأی جایگزین شده.»

اشاره او محمود نبویان است که پس از اضافه شدن او به لیست ائتلاف، برخی کاربران اصولگرا در واکنش به این مطلب نوشتند: « سهم‌خواهی جبهه پایداری در حالی اتفاق افتاد که آنها بدون شرکت در فرایندها، ابتدا ۷ کرسی و در حال حاضر ۸ کرسی را بدون رعایت اصول ائتلاف و منطق وحدت اشغال کرده‌اند. مگر شعار ما «نه به سهم‌خواهی» نبود؟» احتمالاً اشاره او به سخنان ۴ آبان محمدباقر قالیباف است که صراحتاً اعلام کرد که باید سهم‌خواهی را حرام اعلام کرد. اما در نهایت تن به شروط جبهه پایداری داد و به ادعای خودش وفادار نماند.

قالیباف حتی در این بین چهره های نزدیک به خودش از جمله عمویی، جلیل محبی و مجتبی توانگر را از لیست شانا خارج کرد تا با صادق محصولی بر سر میز مذاکره بنشیند. موضوعی که یک رسانه نزدیک به قالیباف به آن واکنش نشان داد و نوشت :« برخی رسانه‌ها و جریانات سیاسی تلاش دارند تا با بداخلاقی‌های معمول خود، کنش انتخاباتی قالیباف را به شکلی خلاف واقع توصیف و تفسیر نمایند. این جماعت می‌گویند که برخی افراد نزدیک به قالیباف به لیست شورای ائتلاف راه نیافته‌اند و او از نیروهای نزدیک به خود حمایت نمی‌کند. حال این که قالیباف در کنشگری سیاسی خود نشان داده که قائل به وحدت حداکثری نیروهای انقلابی است.»

محسن پیرهادی در ادامه نامه اعتراضی خودش نوشت: «با توجه به ضرورت رعایت حق‌الناس مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و اجرای مقررات مصوب شورای مرکزی و ضوابط اعلامی شورای انتخاب و فرصت محدود چند روزه تا برگزاری انتخابات، خواهشمند است دستور فرمایید، به فوریت موضوع اصلاح و فهرست اصلاح شده به اطلاع عموم مردم شهیدپرور و انقلابی برسد.»

نامزد انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «بدیهی است حق اینجانب برای پیگیری موضوع تا حصول نتیجه پابرجاست.»

مشخص نیست که در این فاصله کوتاه پیرهادی از کدام اصلاح فهرست سخن می‌گوید اما به نظر نمی‌رسد که کاری از دست قالیباف برآید و لیست ائتلاف باید در کنار آقاتهرانی، سرلیست جبهه پایداری این چند روز را هم سپری کند تا نتیجه نهایی را مردم مشخص کنند که به لیست‌های متعدد اصولگرایان روی خوش نشان خواهند داد و یا اینکه لیست علی مطهری را انتخاب خواهند کرد؟

محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در دولت دوازدهم در همین رابطه به کسانی که قصد دارند رأی سفید یا باطله و اعتراضی داخل صندوق بیاندازند توصیه کرد : «مردم به جای «رأی سفید»، به لیست صدای ملت رأی بدهند.»

واعظی به خبرآنلاین گفت: « نه خیابان راه‌حل است و نه خانه، بلکه صندوق راه‌حل است. متأسفانه نظرسنجی‌ها در شهرهای بزرگ نظیر تهران حاکی از این است که مردم هنوز از انتخابات استقبال نکردند و این خیلی نگران‌کننده است چرا که در این صورت احتمالاً مجلس دوازدهم هم چیزی شبیه همین مجلس فعلی، و شاید بدتر از آن تشکیل شود.»

محمود صادقی، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با سایت جماران ضمن اشاره به همین نکته مدعی شد: «طبق آخرین نظرسنجی انجام شده میزان مشارکت مردم در تهران بین ۶ تا ۹ درصد پیش‌بینی شده و در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ هم این میزان مشارکت در حدود ۲۰ درصد و سراسر کشور حدود ۲۴ تا ۲۷ درصد تخمین زده شده است.»

در حالیکه طیف اصولگرایان در این شرایط بدون توجه به درخواست‌ و نیاز مردم، حضور مردم در انتخابات را تکلیف شرعی اعلام می‌کنند درحالی که مردم بسیاری علاقه‌ای برای حضور پای صندوق رأی ندارند.

رسول جعفریان، پزوهشگر دینی در همین رابطه در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «بالای صفحه تلویزیون نوشته شده است «از حضور تا ظهور». به نظر می‌رسد آشکارا دین را  اسباب کسب و کار سیاسی کرده‌اند و صدای کسی هم در نمی‌آید.»

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=5395

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات