• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
1
گزارش روزان درباره واکنش کشورهای غربی از پاسخ ایران به جنایت اسرائیل؛

مجازات نتانیاهو کمی دور، کمی نزدیک

  • کد خبر : 5622
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۴
مجازات نتانیاهو کمی دور، کمی نزدیک

گروه سیاسی-بیش از یازده روز از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و به شهادت رسیدن سردار زاهدی، سردار حاج‌رحیمی از فرماندهان ارشد سپاه قدس و ۶ نیروی مستشاری ایران در سوریه گذشته و گمانه‌زنی ها درباره پاسخ جمهوری اسلامی به اسرائیل همچنان ادامه دارد. پس از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در نماز عیدفطر […]

گروه سیاسی-بیش از یازده روز از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق و به شهادت رسیدن سردار زاهدی، سردار حاج‌رحیمی از فرماندهان ارشد سپاه قدس و ۶ نیروی مستشاری ایران در سوریه گذشته و گمانه‌زنی ها درباره پاسخ جمهوری اسلامی به اسرائیل همچنان ادامه دارد. پس از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در نماز عیدفطر که وعده مجازات اسرائیل برای تعرض به خاک ایران را دادند حالا نیروهای اسرائیل و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور به نیروهای خود در داخل و خارج از کشور، از جمله سفارت‌خانه های سایر کشورها اعلام آماده باش کرده و به نوشته روزنامه وال استریت جورنال به نقل از یک مقام آمریکایی: «اسرائیل آمادگی حمله ایران را دارد.»

این روزنامه همچنین به نقل از شخصی که یک «منبع نزدیک به ایران» نامید، مدعی شد که بحث در مورد طرح‌های حمله در ایران در جریان است اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده. وال استریت جورنال به هویت منبع ایرانی‌اش اشاره‌ای نکرده اما با این وجود سخنگوی ارتش اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور برای حمله‌ جمهوری اسلامی کاملاً آماده هستند.

دانیل هاگاری گفت که اسرائیل «در حالت آماده باش و برای سناریوهای مختلف بسیار آماده است و ما دائما در حال ارزیابی وضعیت هستیم.»

همچنین مایکل کوریلا، فرمانده ارشد سنتکام هم که وارد اسرائیل شده، گفته است که: «ما برای حمله و دفاع با استفاده از انواع توانایی‌های ارتش اسرائیل و همچنین با شرکای استراتژیک خود آماده هستیم.» این اظهارت در حالی مطح شد که جو بایدن در حالیکه این روزها روابط خوبی با نتانیاهو ندارد اما روز چهارشنبه ۲۲ فروردین، تاکید کرد که با تمام وجود از اسرائیل در برابر حملات احتمالی ایران دفاع خواهد کرد.

اما با این وجود کارین ژان پییر، سخنگوی کاخ سفید، تاکید دارد که آمریکا نمی‌خواهد درگیری‌ها در منطقه گسترش یابد.

در این بین آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، هم از جمهوری اسلامی خواسته که از موضع خود عقب‌نشینی کند و از طریق کشورهای مختلف به تهران پیام داده که افزایش تنش به نفع هیچ کشوری از جمله خود ایران نیست.

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، هم در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، گفته است که ایران نباید خاورمیانه را به درگیری گسترده‌تری بکشانند.

آنالنا بائربوک، وزیرخارجه آلمان، هم به دنبال این تماس در گفتگوی تلفنی با همتای ایرانی خود خواستار خویشتن‌داری جمهوری اسلامی و پرهیز از تشدید تنش‌ها در منطقه شد.

اما در سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان به دیوید کامرون گفت که: تهران هیچگاه بدنبال توسعه تنش در منطقه نبوده است، اما در مقابل حمله تروریستی رژیم اسراییل به سفارت ایران در دمشق و سکوت آمریکا و انگلیس به معنای تشویق نتانیاهو در تداوم جنگ افروزی و توسعه آن در منطقه است.

امیرعبداللهیان همچنین در توییترش نوشت: وقتی شورای امنیت قادر به صدور یک بیانیه در محکومیت حمله تروریستی به سفارت ایران در دمشق نیست، دفاع مشروع با هدف تنبیه متجاوز یک ضرورت است.

اظهارنظری قابل تامل که حاکی از این است که جمهوری اسلامی ایران تمایلی برای تشدید تنش در منطقه ندارد اما کشورهای غربی حاضر نیستند در این راستا قدمی بردارند. حتا نمایندگی ایران در سازمان ملل در شبکه ایکس نوشت: «اگر شورای امنیت سازمان ملل اقدام تجاوزکارانه و ناروای رژیم صهیونیستی علیه اماکن دیپلماتیک ما در دمشق را محکوم می‌کرد و عاملان آن را به پای میز عدالت می‌کشاند، شاید ضرورت تنبیه این رژیم سرکش برای ایران مرتفع می‌شد.»

در هر صورت طبق ادعای برخی از حقوقدان‌ها حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در ۱۳ فروردین به تعبیری حمله به خاک ایران بود اما کشورهای غربی که این روزها مدام از گسترش جنگ در خاورمیانه ابراز نگرانی می‌کنند حاضر به محکوم کردن این جنایت رژیم اسرائیل نشدند.

ضمن اینکه تمام کشورهای منطقه از جمله ایران به خوبی می‌دانند که دمیدن بر آتش جنگی که نتانیاهو، دیوانه‌وار در حال کش دادنش است، تنها به سود اسرائیل و دولت افراطی آن خواهد بود.

احمد بخشایش‌اردستانی، نماینده ادوار مجلس و تحلیلگر روابط بین‌المل در همین رابطه ضمن اینکه سرشاخ شدن ایران با اسرائیل را به سود نخست‌وزیر این کشور تفسیر می‌کند، مدعی است: ایران دوست ندارد در جنگی به صورت مستقیم وارد شود، چرا که همینجوری هم در جنگ است، شاید انتقامش را از طریق گرو‌های نیابتی خود به راحتی بگیرد. ایران به راحتی از طریق حزب‌الله می‌تواند این انتقام را بگیرد. اینکه ایران همواره سایه تهدید را بر سر اسرائیل نگاه دارد، بهتر از این است که به سرعت انتقام بگیرد و کار را تمام کند.

او معتقد است: اصل اولیه ایران باید پرهیز از تنش باشد، بعد از ۴۵ سال اگر کمی به سمت صلح و صفا حرکت کنیم بهتر است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، دیگر کارشناس منطقه هم درباره همین موضوع به خبرآنلاین می‌گوید: آن چیزی که میان ایران و اسرائیل در حال شکل گیری است، جنگ نیست، بلکه فتنه است. به طور طبیعی هرچند که سربازان برای حفاظت از خاکشان سینه سپر می‌کنند، ولی در شرایطی که یک فتنه در جریان است، نفع کشور پرهیز از ورود به آن فتنه است.

وی اعتقاد دارد که در صورت عدم گسترش جنگ، مواضع ایران و آمریکا بسیار به هم نزدیک تر است تا مواضع بازیگرانی مانند ایران و روسیه. لذا آمریکا تلاش خواهد کرد که در بحران میان ایران و اسرائیل از مدیریت خارج نشود.

این نماینده سابق مجلس اضافه می‌کند« که تاوان جنگ را فقط مردم می‌دهند و آن دسته از سیاستمدارانی که بیشترین شعارها را می‌دهند، خانواده‌شان را مامور کرده‌اند تا ثروت‌های مملکت را به خارج منتقل کنند. یا کسانی که از تحریم برای خودشان کاسبی ایجاد کردند، هیچ آسیبی از جنگ نمی‌برند، آسیب اصلی جنگ متوجه مردم است. اعتقادم بر این است در این شرایط امکان گذر از این شرایط وجود دارد.»

اما تا اینجای کار به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی قصد دارد هرطور که شده، حتا به صورت محدود پاسخ جنایت اسرائیل در ۱۳ فروردین را بدهد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه در دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا با اشاره به همین موضوع نوشت که ایران «خیلی روشن» گفته است که واکنش آن به حمله در دمشق «کنترل شده» و «غیر تشدیدکننده» خواهد بود و قصد دارد «از طریق گروه‌های نیابتی در منطقه شماری حملات علیه اسرائیل انجام دهد.»

یک مقام آمریکایی هم در این بین در گفتگو با شبکه الجزیره اظهار مدعی شده است که واشنگتن از طریق کانال‌های مخفی با ایران در تماس است. این مقام آمریکایی که الجزیره نام آن را افشا نکرده، اضافه کرده: «ما از طریق مجاری مخفی با ایرانی‌ها در ارتباط هستیم و پیام ما به آن‌ها این است: به اسرائیل حمله نکنید اما نشانه‌هایی وجود دارد که می‌گوید ایران بزودی به اسرائیل حمله می‌کند، اما ممکن است اوضاع تغییر کند.»

هرچند طبق گزارش روز پنجشنبه روزنامه وال استریت ژورنال «اسرائیل بر اساس اطلاعات دریافتی از آمریکا، جمهوری اسلامی ایران طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده به جنوب یا شمال اسرائیل حمله خواهد کرد اما مشخص نیست آیا ایران شخصاً و رأساً اسرائیل را مجازات خواهد کرد و یا با استفاده از گروه‌های نیابتی خود در منطقه پاسخ حمله ۱۳ فروردین نتانیاهو به ساختمان کنسولی ایران به دمشق را خواهد داد.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=5622

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات