• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
روزان ابعاد مختلف آتش سوزی بیمارستان گاندی را بررسی می کند:

نادیده گرفته شدن هشدارهای ایمنی تا وقوع حادثه

  • کد خبر : 5045
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸
نادیده گرفته شدن هشدارهای ایمنی تا وقوع حادثه
سابقه هشدارها نسبت به ساختمان های ناایمن تهران به سال 95 بر می گردد. سالی که حادثه پلاسکو باعث کشته شدن 22 آتش نشان شد و چندی بعد شهرداری که به شدت تحت فشار افکار عمومی بود مدعی شد که لیستی شامل 3 هزار ساختمان نا ایمن را آماده کرده است. گرچه این لیست به خاطرآنچکه «مصالح عمومی» خوانده می شود هیچ گاه منتشر نشد و شهرداری و شورای شهر دوره قبل هم اعلام کردند که دادستانی اجازه انتشار آن را نمی دهد!    

روزان: عصر روز پنجشنبه بار دیگر بیمارستانی در پایتخت دچار حریق شد تا دوباره نشان دهد که صحبت های مسئولان در مورد ایمن سازی ساختمانی عمومی شعاری بیش نیست!

بعد از حوادث آتش سوزی در بیمارستان های سینا اطهر و تجریش، ساعت ۱۸ روز پنجشنبه، سازمان آتش نشانی خبر از وقوع آتشی مجدد در یکی از بیمارستان های دیگر تهران داد. آتشی که اینبار به دامن بیمارستان گاندی افتاده بود.

حادثه ای که گرچه خسارت جانی به دنبال نداشت اما، بسیاری از مسئولان از جمله وزیر کشور و استاندارتهران را به محل حادثه کشاند و بار دیگر نشان داد که چقدر سازه های عمومی تهران نا ایمن و حتی خطرناک هستند.

بعد از هشدارها!

سابقه هشدارها نسبت به ساختمان های ناایمن تهران به سال ۹۵ بر می گردد. سالی که حادثه پلاسکو باعث کشته شدن ۲۲ آتش نشان شد و چندی بعد شهرداری که به شدت تحت فشار افکار عمومی بود مدعی شد که لیستی شامل ۳ هزار ساختمان نا ایمن را آماده کرده است. گرچه این لیست به خاطرآنچکه «مصالح عمومی» خوانده می شود هیچ گاه منتشر نشد و شهرداری و شورای شهر دوره قبل هم اعلام کردند که دادستانی اجازه انتشار آن را نمی دهد!

با این حال، غلامعباس ترکی؛ معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور از تشکیل پرونده قضایی برای هر یک از ساختمان‌های ناایمن در دادستانی تهران خبر داد و گفت: انتشار اسامی این ساختمان‌ها به صورت شفاف و با ذکر موارد ناایمنی از نظر دادستانی منع قانونی ندارد.

وی گفت: تعداد ساختمان‌های ناایمن از نظر نقص اطفای حریق و مسئولیت آتش‌نشانی از ۱۲۹ فقره به ۹۳ ساختمان کاهش یافته و برای هر یک از این ساختمان‌ها هم در دادستانی تهران پرونده تشکیل شده است و اقدامات قضایی با همکاری سازمان پیشگیری و مدیریت شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی در جریان است.

گرچه بعدها اعلام شد که تعداد این لیست به ۷۵ ساختمان کاهش پیدا کرده ولی، در لیست اعلامی ساختمان‌های ناایمن تهران نام ۶ بیمارستان بزرگ و قدیمی و برخی مراکز کوچکتر درمانی به چشم می‌خورد که سال تأسیس برخی از آن‌ها به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد.

بیمارستان حضرت رسول اکرم واقع در خیابان ستارخان، بیمارستان امام خمینی (ره) واقع در بلوار کشاورز، بیمارستان لولاگر واقع در خیابان خوش جنوبی، بیمارستان طرفه واقع در میدان بهارستان، بیمارستان سینا واقع در خیابان امام خمینی، بیمارستان بوعلی واقع در میدان امام حسین، بیمارستان شهدای یافت آباد و درمانگاه سلیم واقع در محله علی آباد از جمله همین بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند.

اما شاید صادقانه ترین اظهار نظر در این خصوص را معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران داشته که گفته است: برای ایمن سازی بیمارستان‌ها نمی‌توانیم آن‌ها را تعطیل کنیم، مردم به خدمات درمانی احتیاج دارند و ایمن سازی مراکز درمانی به زمان احتیاج دارد. مراکز درمانی باید به فعالیت خود ادامه دهند و هم‌زمان موضوع ایمن سازی را انجام دهند.»

کامران عبدولی در ادامه افزود: «برای اینکه به مراکز درمانی کمک کنیم، ایمن سازی آن‌ها را فازبندی کردیم و متناسب با هر فاز مجوز فعالیت موقت به آن‌ها می‌دهیم کاری که در گذشته سابقه نداشته است. برخی از مراکز درمانی فاز دوم و سوم ایمن سازی را انجام داده اند و برخی دیگر هنوز در فاز اول ایمن سازی هستند.»

خلاف جریان آب

با این حال وقوع حادثه ای مشابه در بیمارستان گاندی نشان داد که حتی اعلام اسامی این بیمارستان های ناایمن هم نتوانسته تاثیری روی ایمن سازی آنها داشته باشد!

شاید جالب باشد که بدانید، با اینکه ساختمان بیمارستان گاندی جزو لیست ساختمان‌های ناایمن تهران نبود؛ اما ۵ اخطاریه آتش نشانی داشته است. در این خصوص مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران می‌گوید: بر اساس آخرین تصمیمات، مقرر شد کمیته‌های ایمنی در نواحی برگزار شود و با توجه به اینکه پیگیری وضعیت ساختمان‌های ناایمن از لحاظ حریق بر اساس لایحه بهبود و توسعه خدمات آتش‌نشانی به تازگی در دستور کار قرار گرفته، نواحی عملکرد مطلوبی داشته‌اند.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح می‌کند: در طول مدت اخیر بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته و گزارشات اعلام شده، تعداد ۱۲۹ ساختمان ناایمن پایتخت به ۷۵ مورد کاهش یافته است.

بابایی تأکید می‌کند: مقرر شد نواحی ارزیابی ایمنی ساختاری ساختمان‌ها را نیز بر اساس آنچه پیش از این سازمان پیشگیری و مدیریت بحران آغاز کرده بود، انجام دهند و این بررسی ساختاری به صورت ویژه در دستور کار نواحی قرار گرفت.

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با بیان اینکه ساختمان‌ها از لحاظ ایمنی در چهار دسته کم خطر، میان خطر، پرخطر و بحرانی قرار دارند، ادامه می‌دهد: ۷۵ ساختمان ناایمن وضعیت بحرانی دارند و باید به عنوان اولویت به ایمن‌سازی آنها پرداخت و نمی‌توان گفت وضعیت کدامیک خطرناک‌تر از دیگری‌ است و باید ایمن‌سازی هر یک از این ساختمان‌ها به صورت ویژه دنبال شود.

با اینکه ساختمان بیمارستان گاندی در لیست ساختمانهای ناایمن نبود؛ اما اخطارهای متعددی از سازمان آتش نشانی داشته و سوده نجفی  رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران که در صحنه حادثه حضور داشت در گفت‌وگو با ایسنا، نیز با ذکر اینکه بیمارستان‌ها محل مراجعه شهروندان در زمان حادثه و بحران هستند که باید از ایمنی لازم برخوردار باشند گفته است؛ با این وجود بنابر اعلام سازمان آتش نشانی تعدادی از بیمارستان‌های شهر تهران ایمنی لازم را ندارند و جزو ساختمان‌های ناایمن هستند که انتظار می‌رود قوه قضائیه نیز در خصوص آنها اقدامات لازم را انجام دهد.

همه ساختمان های ناایمن پایتخت

در عین حال آنچه مسلم است این است که بیمارستان گاندی آخرین بیمارستانی نیست که دچار حریق می شود، ضمن آنکه براساس گزارش های جسته و گریخته و تایید نشده، تعداد بیمارستان های ناایمن تهران بسیار بیشتر از ۶ بیمارستانی است که در لیست ساختمان های ناایمن به آنها اشاره شده است. لیستی که بعد از حادثه پلاسکو تهیه شد و از ۳۳ هزار ساختمان ناایمن امروز به ۷۵ سازه رسیده است. اما اینکه چطور این لیست اینهمه کاهش داشته است سوالی است که به نظر نمی رسد پاسخ به آن چندان ساده بوده باشد! کمااینکه مدیر بحران منطقه ۶ شهرداری تهران نیز با ذکر اینکه به ۴۰ بیمارستان خصوصی و دولتی بزرگ، مانند بیمارستان امام خمینی و شریعتی که در سطح منطقه هستند، هشدار داده‌ایم گفته است: هر کدام حداقل سه اخطار را دریافت کرده و با مسئولان آنها جلسات متعددی برای حل مشکلات‌شان برگزار کرده‌ایم.

مهدی خسروانی گفت: ۴۰ بیمارستان این منطقه به‌خاطر ناایمن بودن وضعیت ساختمان‌ها تاکنون سه بار اخطار ایمنی دریافت کرده‌اند. در آخرین جلسه مدیریت بحران شهرداری منطقه در بیمارستان دی و با حضور مدیر بیمارستان گاندی برگزار شد که در آن مسئولان این بیمارستان‌ها مجاب شدند که در آتش‌نشانی تشکیل پرونده دهند. در این حلسات مقرر شد که مسئولان بیمارستان گاندی یک مشاور برای چگونگی اجرای به‌روزترین سیستم‌های اطفا و اعلان حریق به منظور رعایت ایمنی در فازبندی‌های مختلف داشته باشند.

خسروانی با اشاره به آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی تهران اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در زمینه مدیریت بحران، ایمنی ساختمان‌های پرتردد و با اهمیت زیاد است که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هم از جمله ساختمان‌های با درجه اهمیت خیلی زیاد هستند.

 

خطر بیخ گوش تهرانی ها

در این میان اما شاید اظهارات سخنگوی مجمع نمایندگان تهران قابل تامل تر باشد و البته ترسناک تر! علی خضریان با ذکر اینکه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی می‌تواند مجدداً زنگ خطر را برای مسئولین شهر تهران و سایر شهر‌ها به صدا در بیاورد تا به رعایت ایمنی در ساختمان‌ها توجه بیشتری شود.

وی یادآور شد: کماکان در شهر تهران با وجود حوادث رخ داده، ساختمان‌های بزرگ، اما پر خطر وجود دارند و فعالیت می‌کنند؛ باید بر اساس قانون سازمان مدیریت بحران با تشکیل کارگروهی اقدام به شناسایی اینگونه ساختمان‌ها کند و لازم است تا از فعالیت آن‌ها تا زمان رفع خطرات جلوگیری شود.

همچنین به گفته خضریان، تاکنون در شهر تهران توسط آتش نشانی ۳۳ هزار ساختمان ناایمن و ۱۲۳ بنا با وضعیت مشابه ساختمان پلاسکو شناسایی شده است. باید برای جلوگیری از تکرار حوادثی مشابه ساختمان پلاسکو و کلینیک سینا اطهر در شهر تهران، مراجع قضایی نیز پای کار بیایند و از ادامه فعالیت این ساختمان‌ها با پلمب آن‌ها جلوگیری کنند.

 

آخرین وضعیت

موضوع مهم بعدی حال و سرنوشت بیمارانی است که در بیمارستان گاندی بستری بوده اند. علیرضا زالی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد آخرین وضعیت بیماران منتقل شده از بیمارستان گاندی به سایر بیمارستان ها گفته است: با توجه به تاکید وزیر بهداشت در خصوص رسیدگی به بیمارانی که شب گذشته از بیمارستان گاندی منتقل شدند، مجموعاً ۱۴ بیمار به مراکز درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از جمله بیمارستان طالقانی و شهدای تجریش ارجاع شدند.

به گفته وی، از مجموع ۱۰ بیمار که به بیمارستان شهدای تجریش انتقال یافتند، چهار بیمار به دلیل تاکید پزشکان معالج خود مبنی بر ادامه درمان در بیمارستان‌های دیگری که این پزشکان حضور دارند، بعد از انجام اقدامات اولیه به بیمارستان‌های دیگری انتقال یافتند و در حال حاضر بیمارستان شهدای تجریش میزبان ۶ نفر از این بیماران است.

زالی ادامه داد: سه نفر از این بیماران به دلیل مسئله قلبی و مداخلاتی که در بیمارستان گاندی برای آنها در حال انجام بود، در سی سی یو، دو بیمار در بخش جراحی برای طی کردن نقاهت پس از جراحی و یک بیمار به دلیل مشکلات ریوی در بخش داخلی بستری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: مجموعاً در بیمارستان شهدای تجریش میزبان ۶ بیمار انتقال یافته از بیمارستان گاندی هستیم که پزشکان متخصص مربوطه آنها را ویزیت کرده و بر اساس تبیین آنها برای ادامه مسیر درمان، خدمات درمانی را دریافت می‌کنند.

زالی یادآور شد: همچنین ۶ نفر از بیماران انتقال یافته از بیمارستان گاندی به دانشگاه مایل به انتقال به بیمارستان‌های خصوصی بودند که با هماهنگی همکاران ستادی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اقدامات مربوط به پذیرش آنها انجام شد.

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=5045

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات