• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
38
گزارش «روزان» از اظهارات فعالان سیاسی درباره مذاکرات:

نوسان در مواضع برجامی اصول‌گرایان

  • کد خبر : 1590
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
نوسان در مواضع برجامی اصول‌گرایان
فعالان سیاسی اصولگرا که عموما در مقابل مذاکرات ایران و غرب طیفی از واکنش‌­ها از سکوت تا نقد و حتی حمله به نتایج وکارگزاران مختلف آن را در پیش می‌­گرفتند، در چند هفته اخیر، در موافقت با مذاکرات تیم رئیسی سخن می­گفتند و بابت مقاومت دولت و کسب نتیجه و منافع ایران به دولت تبریک می‌­گفتند.

سرویس سیاسی: فعالان سیاسی اصولگرا که عموما در مقابل مذاکرات ایران و غرب طیفی از واکنش‌­ها از سکوت تا نقد و حتی حمله به نتایج وکارگزاران مختلف آن را در پیش می‌­گرفتند، در چند هفته اخیر، در موافقت با مذاکرات تیم رئیسی سخن می­گفتند و بابت مقاومت دولت و کسب نتیجه و منافع ایران به دولت تبریک می‌­گفتند. گویی که توافق حاصل شده است و مقدمات پذیرش داخلی آن در حال انجام است؛ اقدامی که به نظر دست­کم برای پایگاه رای اصولگرایان ضروری به نظرمی­رسید. چرا در طول ۸ سال ریاست جمهوری حسن روحانی و پیش بردن مذاکرات، بخش­های مهمی از این جناح سیاسی عموما با صدایی بلند و قاطع در نفی فرآیند و نتایج مذاکرات و حتی مذاکره‌کنندگان سخن گفته بودند و اکنون در آستانه احیای همان برجام از پس مذاکرات دولت رئیسی، آماده متقاعد کردن افکار عمومی بر این گزاره که احیای برجام برخلاف برجام منافع کشور و نظام را تامین می­کند، هستند. اما از پی نامه‌نگاری­های غیرمستقیم ایران و آمریکا و بده بستان پاسخ­ها و پیشنهادات طرفین و بروز نشانه­های منفی و کم­رنگ شدن نشانه­های مثبت، ناگاه صدای مخالفان و مخالفت با برجام برخلاف فضای موافق پیشین، در هفته اخیر و جاری بلند شده است.

هیچ کس نباید به توافق دل ببندد

در این چارچوب حبیب الله بوربور، فعال سیاسی اصولگرا که دستی در تجارت و سرمایه‌گذاری دارد، درباره توانایی دولت سیزدهم در استفاده از فرصت‌های اقتصادی پسا احیای برجام می­گوید: غربی­ها براساس نیاز خودشان می­خواهند با ایران توافق کنند. در واقع اروپایی‌ها چون نیاز به انرژی برای گرمایش دارند بنابراین دنبال این هستند که این مشکل را پیش از فرارسیدن فصل سرما حل کنند. او ادامه می­دهد: آمریکا دنبال کسب رضایت ما در توافق نیست و اکنون اگر صلح و توافقی انجام شود، این توافق تنها برای تأمین نیاز غرب است، نه رفع محدودیت ما بنابراین هیچ کس نباید به این توافق دل ببندد. ما باید براساس امکانات خودمان و بدون وابستگی به نفت، کشور را اداره کنیم. در واقع رویکرد ما باید این باشد که نفت را تبدیل به محصولاتی کنیم که تحریم، روی صادرات این محصولات اثر نگذارد.

رسانه­های اصولگرا نیز در همین مسیر گام گذاشته­اند. ابتدا کیهان بود که وارد شد. این روزنامه در شماره ششم شهریور  با حمایت از مذاکراه‌کنندگان و تاکید بر توانمندی آنان در اصلاح مسیر مذاکرات نوشته بود: «در ‌خوش‌بینانه‌ترین حالت تحریم‌ها به یک بهانه تعلیق و به بهانه دیگر اعمال می‌شوند، این ایران است که باید در دور باطل «تحریم» و «مذاکره برای لغو تحریم» حوزه مذاکرات را از هسته‌ای به موشکی، منطقه‌ای، حقوق‌بشر و… افزایش دهد. «لغو تحریم با مذاکره» طعمه‌ای است که مسئولان سیاست خارجی آمریکا روی قلاب گذاشته‌اند و دولت سیزدهم با همت بلند و پشتوانه مردمی خود می‌تواند قید این طعمه را بزند و مثل عملکرد قابل قبول خود در این یک سال، تمام تمرکز و توان خود را صرف خنثی‌سازی تحریم‌ها کند.»

ضرورت نگاه به شرق

همچنین روزنامه همشهری نیز در شماره روز گذشته خود در گفتگویی مفصل با علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم چشم­اندازهایی را از آینده مذاکرات و بن مایه فکری حاکم بر سیاست­های کلان در مواجهه با غرب را روشن می­کند. علاءالدین بروجردی که از قضا رئیس «انجمن دوستی ایران و چین» است به طور کلی اعتماد به غرب و آمریکا را سیاستی آزمون شده شکست خورده می­داند که فایده­ای برای کشور نیز ندارد.  بروجردی با اشاره به گام‌های مهم ایران، روسیه و چین در مسیر شکل‌دهی به یک ائتلاف راهبردی در سطح نظام بین‌الملل می­گوید: ما بیش ‌از ۴۰ سال است که غرب را آزموده‌ایم؛ آنها ثابت کردند که هیچ‌گاه به دوستی برای ایران تبدیل نخواهند شد. او رابطه ایران و اروپا را اگر نه «خصمانه» که «غیردوستانه» می‌خواند و از این رهگذر «پیش گرفتن راهبرد نگاه به شرق» را ناگزیرمی‌داند.

ذیل گفتگو درباره مذاکره با غرب و تبیین گسترش ارتباط با دو کشور روسیه و چین، رئیس انجمن دوستی ایران و چین، می­گوید: اگرچه فعلا چین در رده دوم اقتصاد جهان قرار دارد و جایگاه نخست متعلق به آمریکاست، اما شاهدیم که چین توانسته بخش اعظم فناوری‌های نوین غرب را به‌سوی خود جذب کند. امروز همه اذعان دارند که برندهای برتر دنیا در چین درحال فعالیت هستند.

بروجردی با بیان اینکه در گذشته چندبار حسن‌نیت غربی‌ها را آزموده‌ایم و دستاورد مثبتی نداشته‌ایم، یادآوری می­کند: در گذشته پس‌از امضای برجام شاهد بی‌مهری دولت به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران چینی بودیم؛ با وجود اینکه چینی‌ها شرایط مناسبی داشتند، اما مقام‌های دولتی وقت آنها را به‌نوعی کنار گذاشتند و به‌سمت همکاری با شرکت‌هایی مانند «شل» و «توتال» رفتند که البته سرانجامی هم نداشت و نتیجه آن را دیدیم.

محور آمریکاستیزی

رئیس سابق کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی تاکید می­کند: «در شرایط کنونی و با توجه به تحولات جاری در عرصه جهانی، چین و روسیه عملا با آمریکا درگیر هستند؛ بنابراین درواقع ائتلاف تهران – پکن- مسکو بیش ‌از هرچیز رنگ و بوی ضدآمریکایی و مقابله با هژمونی این کشور در ساختار جهانی را دارد.»

وی اضافه می­کند: با توجه به شرایط پیش‌گفته، معتقدم باید سیاست «کار با همه» را کنار بگذاریم و به‌سمت همکاری با قدرت‌های نوظهور جهان مانند چین و روسیه برویم. در پیش‌گرفتن سیاست متوازن در قبال کشورها نفع چندانی برای ما به‌همراه ندارد. روابط ما با جهان که بر مبنای تامین منافع ملی استوار شده‌است، باید تعاملی باشد.

نوسان در موضع­گیری

بر اساس آنچه اشاره شد و در تحلیل واکنش­های فعالان سیاسی شاید به نظر می­رسد شاهد نوساناتی در اظهار نظرها و موضع­گیری­های اصولگرایان در قبال مذاکرات احیای برجام هستیم. گاه کریمی قدوسی که از مخالفان سرسخت برجام بود، بابت مذاکرات احیای برجام به دولت تبریک می­گوید و آن را نماد مقاومت دولت و نقطه عطف برای اجماع نخبگان می­داند و گاه پس از دوره­ای از اقبال و موافقت با رسیدن به توافق با ۱+۵، با متوقف شدن مذاکرات، دوباره شاهد بلند شدن صدای مخالفان علیه مذاکرات و موافقان و کارگزاران آن درگذشته هستیم. در واقع به نظر می­رسد آنچه به طور ثابت می­توان مشاهده کرد این است که اصولگرایان مخالف یا حتی موافق حصول توافق با غرب، هوای دولت ابراهیم رئیسی را دارند و قصد ندارند پیکان مواضع آنان پیشروی یا توقف در مذاکرات در دولت رئیسی را نشانه برود. با این حال درباره توان هسته­ای ایران و مذاکره با غرب، وجه‌ دیگری از تحلیل نیز وجود دارد که محمدجواد حق شناس، فعال سیاسی اصلاح‌‌طلب روز گذشته در گفتگو با ایلنا به آن اشاره کرده است: « نکته‌ای که وجود دارد این است که فارغ از دولت‌های آقایان خاتمی، احمدی‌نژاد، روحانی و حالا آقای رئیسی، سیاست‌های کلان نظام است که این موضوع را به عنوان دست برتر تحت تاثیر قرار می‌دهد و این موضوع در دست ریاست جمهوری و حتی مجلس نبوده و در دستان سیاست‌های تعیین‌کننده نظام است که بعضی اوقات پرونده هسته‌ای به دست رئیس شورای عالی امنیت ملی و گاهی به وزارت امور خارجه سپرده می‌شود.» او در نهایت تاکید می­کند: « بنابراین کوچک‌ترین خطای راهبردی و بی‌توجهی به ابعاد پیچیده این موضوع، زیان‌هایی خواهد داشت که تصمیم‌گیران را در مقابل تاریخ و آینده ایران پاسخگو می‌کند.»

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=1590

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات