• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
گزارش «روزان» درباره وضعیت لیست‌های انتخاباتی

وحدت اصولگرایان شاید وقتی دیگر

  • کد خبر : 5337
  • ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
وحدت اصولگرایان شاید وقتی دیگر
وزارت کشور پیشتر هم مدعی شده بود که 1560نماینده اصلاح‌طلب تأییدصلاحیت شده‌اند اما اسماعیل گرامی‌مقدم همزمان با اظهارات وزیر کشور مدعی شد که: «در کل کشور مجموع نامزدهای اصلاح‌طلب با طیف اعتدالگرایان و نامزدهای مستقل به 130 نفر رسیده است.» 130 نفر در برابر 14 هزار نامزد اصولگرا.

گروه سیاسی- خبرگزاری مهر روز دوشنبه ۱۶ بهمن تیتری با عنوان «ممکن است لیست شورای وحدت با لیست شورای ائتلاف در تهران مشترک باشد» را از قول شهاب‌الدین صدر، رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت در تهران، منتشر کرد که برخلاف تیتر در متن اظهارات این فعال سیاسی اصولگرا آمده بود: «در حال حاضر مشغول آماده‌سازی لیست مستقل هستیم.» عبارتی که به هیچ وجه به آنچه خبرگزاری اصولگرا ادعا کرد ربطی نداشت.

بسیاری از رسانه‌های اصولگرا این روزها در حالیکه وضعیت در جبهه اصولگرایی برای رسیدن به وحدت به شدت دچار بن‌بست شده و هر کدام از احزاب متعدد این جریان که معمولاً هم در آستانه انتخابات سر و کله‌شان پیدا می‌شود، در حال نواختن ساز خودشان هستند.

تکلیف شورای ائتلاف مشخص شد

همانطوریکه در بالا به آن اشاره شد قبل از اینکه شورای ائتلاف از آماده‌سازی لیست مستقل در شورای وحدت خبر بدهد، «غلامعلی حدادعادل مدعی شد که بزودی لیست ۳۰ نفره شانا یا همان شورای ائتلاف در تهران معرفی می‌شود.» این یعنی اینکه مهره اول را طیف نزدیک به قالیباف تکان دادند و پس از آن بود که شورای وحدت با مدیریت مصطفی پورمحمدی و منوچهر متکی از ارائه لیست مستقل در تهران خبر دادند.

بنابراین تا اینجای کار دو جریان پرنفوذ در بین اصولگرایان که از آنها به عنوان عقلای این جریان هم یاد می‌شود، راه خود را از هم جدا کردند. با این اوصاف تکلیف دیگر احزاب اصولگرا از جمله جبهه پایداری که شامل شریان و تشکل مردمی جماران هم می‌شود را باید، تعیین شده دانست.

اما با این حال دقیقاً مشخص نیست که اصولگراها با چند لیست وارد کارزار انتخابات خواهند شد. آنهم در وضعیتی که حزب موتلفه اسلامی هم با سنجش شرایط موجود هر از چند گاهی از لیست مستقل سخن به میان می‌آورد شاید به گمان اینکه بتواند سهم بیشتر از لیست‌های مشترک با دیگر اصولگرایان نسیبش شود و یا اینکه به صورت جدی این هشدار را بدهد که امکانِ ارائه لیست مستقل حتی از سوی آنها هم منتفی نیست.

محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، اخیراً در پاسخ به همین گمانه‌زنی‌ها درباره تعداد لیست اصولگرایان گفته بود: «ما سعی می‌کنیم یک لیست از اصولگرایان بیرون بیاید، اگر نشد دو لیست، اگر نشد سه لیست.» اما رصد اخبار این اردوگاه حکایت از این موضوع دارد که تعداد لیست‌ها بیش از این حرف‌ها خواهد بود.

تکلیف شورای وحدت هم مشخص شد

احتمالات در شورای وحدت تاکنون بر این اساس است که آنها نیز یک لیست جدا با سرلیستی محمدرضا باهنر ارائه خواهند کرد؛ هر چند که باهنر با اشاره این موضوع از تلاش‌ها برای رسیدن به وحدت در میان اصولگرایان گفته و بیان کرده است که؛ «من نکته‌ای بابت سرلیستی آقای قالیباف ندارم. اما باید سازوکار مشخص شدن فرد مورد نظر برای سرلیستی مسیر خودش را طی کند.»

شورای ائتلاف هم که پیش از همه با مشخص کردن محمدباقر قالیباف به عنوان سرلیستِ انتخاباتی خود اعلام کرد که بار دیگر در کنار محمدباقر قالیباف خواهد ایستاد، یک هشدار حساب شده که به نظر می‌رسد حاوی این نکته مهم بود که از سرلیستی قالیباف کوتاه نخواهیم آمد.

در این بین، محمدباقر قالیباف، هم چند روز گذشته با اشاره تلویحی به اختلافات اخیر در بین اصولگرایان گفته «به‌گونه‌ای رقابت نکنیم که مردم از ما متنفر شوند. رقابت ما باید باعث افزایش مشارکت شود نه ریزش آن. مردم باید ببینند که دعواهای بی‌ربط و بیهوده که به دوقطبی دامن می‌زند را دنبال نمی‌کنیم و از اقتصاد و وضعیت کشور و حل مشکلات آن می‌گوییم و واقعاً پیگیر آن هستیم.»

اما انتقادها از شخص قالیباف و شورای ائتلافی‌ها نیز کم نیست. مسعود زریبافان، دبیر کل جمعیت یاران انقلاب اسلامی، طی روزهای اخیر در همایش این تشکل سیاسی، با انتقاد تند و تیز از رقابت‌ها و اختلافات جدی درون جبهه اصولگرایی کشور، گفت: «ما معتقدیم باید رقابت جدی میان داوطلبان انتخابات شکل بگیرد، برخی داوطلبان تأیید صلاحیت شده توسط همین پدرخوانده ها حذف می شوند. می گویند لیست ما تنظیم شده و شما در لیست نیستید باید کنار بروید در غیر این صورت وحدت شکن هستید. وضعیت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور ناشی از عملکرد همین پدرخوانده ها است. این ها در انتخابات درون تشکیلاتی هم تقلب و مهندسی آرا می کنند. آنها کسانی در لیست قرار می دهند که از آنها حرف شنوی داشته باشند. ما باید این جریان را تمام کنیم. باید همه داوطلبان تأیید صلاحیت شده تا روز آخر در انتخابات باقی بمانند چون همه آنها ظرفیت جذب مشارکت دارند. نباید مردم را وادار کرد که رأی لیستی بدهند.»

وی به این نکته مهم هم اشاره داشت که: «ما باید کاری کنیم که در این انتخابات پدرسالاری، قبیله سالاری و فامیل سالاری به شایسته سالاری تبدیل شود. نباید اجازه دهیم چند نفر برای کشور تصمیم بگیرند. باید کار جدیدی کنیم و پدرخوانده ها را کنار بگذاریم.»

کنایه‌هایی جدی خطاب به حدادعادل که هرچند از او به عنوان پدرخوانده اصولگرایان سنتی یاد می شود اما به اذعان بسیاری از همفکران همین طیف، فرمان لکوموتیو این قطار در دستان قالیباف است. در انتخابات سال ۹۸ هم بسیاری از او به عنوان عامل فشار به اصولگرایان جهت اضافه کردن برخی از نامزدهای نزدیک به خودش در لیست مشترک نام برده بودند.

تکلیف جبهه پایداری هم که مشخص بود

اعضای جبهه پایداری‌ها هم هر چند به صورت رسمی تا این لحظه از ارائه لیست مستقل صحبت نمی‌کنند اما در باطن تصمیمشان بر همین اساس است. اگر چه آنان در انتخابات ۹۸ با گرفتن سهم زیاد تن به لیست وحدت دادند اما با توجه به حضور پر تعداد هم طیفانشان در دولت ابراهیم رئیسی دیگر به گرفتن چند جایگاه در لیست راضی نخواهند شد. بر همین اساس این تشکل تندروی موسوم به سوپرانقلابی‌ها حالا برای خودشان قطبی شده‌اند با هر اصولگرایی میل سخن گفتنشان نیست.

صادق محصولی، دبیر کل جبهه پایداری، اخیرا در خصوص لیست مستقل یا مشترک جبهه پایداری در انتخابات پیش رو با کنایه به اصلاح‌طلبان گفته بود؛ «چون شرایط فعلی یک ماه مانده نمی شود دقیقاً در مورد وجود لیست واحد از طرف جریان غربگرا نظر داد البته ما خودمان را محدود نکردیم و با جریان های انقلابی گفتگو می‌کنیم و تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

سردار احمد وحیدی، وزیر کشور صبح روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن اعلام کرد که صلاحیت بیش از ۱۴ هزار داوطلب توسط شورای نگهبان تأیید شده و همه جریان‌های سیاسی می‌توانند لیست انتخاباتی بدهند. وزارت کشور پیشتر هم مدعی شده بود که ۱۵۶۰نماینده اصلاح‌طلب تأییدصلاحیت شده‌اند اما اسماعیل گرامی‌مقدم همزمان با اظهارات وزیر کشور مدعی شد که: «در کل کشور مجموع نامزدهای اصلاح‌طلب با طیف اعتدالگرایان و نامزدهای مستقل به ۱۳۰ نفر رسیده است.» ۱۳۰ نفر در برابر ۱۴ هزار نامزد اصولگرا.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=5337

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات