• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

چرا تهران را برای ایران در زلزله نمی توانیم از دست بدهیم !

  • کد خبر : 4508
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
چرا تهران را برای ایران در زلزله نمی توانیم از دست بدهیم !

سال های زیادی است که عالمان زلزله شناس و مهندسان زلزله دنیا و کشور در خصوص زلزله سهمگین تهران بارها و بارها هشدار می دهند. در مقابل بخصوص در دوره اخیر شهرداری، از نیامدن زلزله بزرگ در تهران و تهدید قضایی دانایان زلزله در صورت ارائه دادن مطالعات سناریو بیس خود و غیره صحبت می […]

سال های زیادی است که عالمان زلزله شناس و مهندسان زلزله دنیا و کشور در خصوص زلزله سهمگین تهران بارها و بارها هشدار می دهند.

در مقابل بخصوص در دوره اخیر شهرداری، از نیامدن زلزله بزرگ در تهران و تهدید قضایی دانایان زلزله در صورت ارائه دادن مطالعات سناریو بیس خود و غیره صحبت می شود ! از ساخت هتل بلند مرتبه در مجاورت و در حریم گسل و از احداث بزرگترین ورزشگاه کشور در منطقه لرزه خیز جنوب غربی تهران صحبت می شود ؟! بنظر می رسد ناتوانی در مدیریت زلزله تهران توسط شهرداری، رویکرد جدیدی را برای متولیان اصلی شهر فراهم ساخته و آن تغییر صورت مسئله و پاک کردن کل آن می باشد !

تصور نمی کنم کسی در دنیا باشد که به زلزله احتمالی و هولناک تهران در آینده نه چندان دور معتقد نباشد بخصوص در نزد صاحبان علم زلزله در دنیا و ایران ! بحث های دقیق در خصوص موضوع، بصورت کامل در مراجع علمی بسیار زیادی فارسی و خارجی مکتوب می باشند که می شود به آنها رجوع کرد. اما در این یادداشت به بُعد اینکه چرا نمی توانیم تهران را به زلزله ببازیم تمرکز می کنم. باشد که کمی درد زلزله تهران بهتر برای عزیزان مسئول روشن و درک شود، ان شاءالله

مسائل مهم دیگری هم هست که بجای خود در آینده ذکر خواهد شد اما توصیه من به آنهایی که در این برهه از تاریخ مسئولیتی در این خصوص در شهر و کشور دارند، با تغییر صورت مشکل و یا کم رنگ کردن آن تغییری نه تنها در تبعات زلزله تهران رخ نخواهد داد بلکه غفلت حاکم موجب تشدید اثرات آن در ابعاد وحشتناک خواهد شد.

توصیه جدی دارم، با حمایت رهبری ( چون متأسفانه کاری جدی صورت نگرفته است علی رغم شعارهای زیبا) وزیری مشاور یا نماینده ای در مجلس با تمرکز بر زلزله و بخصوص زلزله تهران و مدیریت بحران حاصله در دستور کار مقامات کشوری قرار بگیرد تا با کمک دستگاهایی که در قوانین بصورت ضعیف، موازی و حتی گاهی بی مورد تعریف شده اند و عملاً خود باعث کندی فرایند بهبود شرایط مدیریت زلزله می باشند وارد عمل شود. حال می بینید چرا تهران را برای ایران در زلزله آتی نمی توانیم از دست بدهیم !!!

باور بفرمایید کسی از بیان این مطلب مسرور نمی شود، علم موجود روز، می گوید، زمان سریع درحال اتمام است و شرایط تهران هر روز در مقابل زلزله درحال بحرانی تر شدن و بنظر بنده ناچیز معلم،آنهایی که به این مهم بها نمی دهند و هر روز هشدار های علمی را از مسیر واقعیت ها منحرف و سیاسی قلمداد یا تهدید می نمایند دشمن مردم ایران زمین و ایران اسلامی هستند- فرقی نمی کند دوست نادان باشند یا دشمن دانا !

 

لینک کوتاه : https://roozankhabar.ir/?p=4508
  • نویسنده : فریبرز ناطقی الهی-استاد دانشگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات