• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
توافقات جدید طلافروشان با وزارت صمت
ثبت اطلاعات در یک پنجره واحد؛

توافقات جدید طلافروشان با وزارت صمت

در جلسه کمیسیون ملی صنف طلای کشور در مورد پنجره واحد ثبت اطلاعات در سامانه‌ها، رفع الزام ثبت موجودی اولیه طلا به جز واردات، صادرات و تولید طلای خام و رفع الزام ثبت آنی اطلاعات توافق شد. به گزارش مهر، علی رضا شاه‌میرزایی در جلسه کمیسیون ملی صنف طلای کشور با مسئولان وزارت صمت در […]

درد نان برای شوتی ها، خطرات جانی برای مسافران
گزارش «روزان» از وضعیت رانندگان قاچاقچی کالا ؛ درد نان برای شوتی ها، خطرات جانی برای مسافران روزان: با وجودی که به نظر می رسد شوتی ها، رانندگانی هستند که بین جاده ها مشغول جابجایی بارهای قاچاق هستند، در تهران نیز زنگ خطر شوتی ها به صدا درآمده و پلیس از برخورد با آنها خبر داده است. مسعود حدوداً 20 ساله بود که به عنوان کارگر، همکاری‌اش را با راننده‌های شوتی آغاز کرد و حالا که 14 سال از آن زمان می‌گذرد، خودش اسکورت و مدیر راننده‌های شوتی است. حدود ۲۰ راننده زیر دستش کار می‌کنند. می‌گوید: «19 -۱۸ سال داشتم و باید از همان موقع کار می‌کردم. بعضی‌ها ماشین داشتند و بعضی‌ها نداشتند. آن‌هایی که ماشین داشتند می‌رفتند عسلویه یا بار برنج می‌زدند و یا بار لوازم خانگی. آن‌هایی هم که ماشین نداشتند مثل من، می‌رفتیم سروقت رانندگان شوتی و پیشنهاد می‌دادیم که به عنوان کارگر آنها را همراهی کنیم برای بار زدن و خالی کردن بار. هزینه‌ کارگری آن موقع دو هزار تومان بود که برای بار زدن هزینه را راننده شوتی پرداخت می‌کرد و هزینه‌ خالی کردن بار با صاحب بار بود. وی ادامه می دهد:ما اگر خیلی زرنگ بودیم، زمان بار زدن یا خالی کردن آن، هر چقدر که زورمان می‌رسید می‌رفتیم سروقت دیگر رانندگان و از آنها می‌خواستیم که بارشان را با دستمزد ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان در ماشین صف دهیم یا در انبار خالی کنیم. یادم است کیسه‌های برنج را تنهایی روی کول می‌گذاشتم و در اوج گرما در حالی که قطرات عرق تمام بدنم را خیس کرده بود، بارها را خالی می‌کردم تا شاید چند تومان به حقوقم اضافه شود. حالا اما پس از 14 سال تجربه، خودش اسکورت و مدیر گروه است و حدود ۲۰ راننده دارد. مدیر گروه همه‌کاره‌ گروه است. کسی که بار‌ها را تحویل می‌گیرد، رانندگان شوتی را جذب و اسکورت‌ها را تعیین می‌کند. رانندگان به جز کار انتقال و جابجایی بار، کار بار زدن و خالی کردن آن را هم بر عهده دارند مگر این که خودشان کارگر یا شاگردی برای خودشان استخدام کنند. صاحبان بار یا لنج‌داران تنها اسکورت‌ها را می‌شناسند و رانندگان هم نه صاحبان بار را می‌بینند و نه می‌شناسند و فقط برای من کار می‌کنند و حقوقشان را نیز از من می‌خواهند. یعنی مدیر یا اسکورت گروه رابط بین رانندگان و صاحبان بار هستند. شوتی ها در واتساپ «دوستان ساعت 10:20 جاده ... پلمپ. یک سمند در حال گشت‌زنی است.» «ساعت ۹ جاده لار به سمت گراش پلمپ شدید.» «گشت جاده نی‌ریز جمع شد، حرکت کنید.» «ساعت 2، پاسگاه سیف‌آباد امن.» اینها نمونه هایی ازهشدارها و آمارهایی است که در گروه واتساپی شوتی‌ها رد و بدل می‌شود. مسعود در این زمینه می‌گوید: «ما چند گروه واتساپی داریم که اسکورت‌ها و رانندگان شوتی در آن عضو هستند. هدف این گروه هم دادنِ آمار است، این که کدام محورها ایست بازرسی فعال و پلمپ است، یا گشت نیروی انتظامی یا نیروهای مخبر کجا کمین زده‌اند. جالب است گاهی افرادِ شخصی صرفاً برای گرفتن پول از ما، در مسیر کمین می‌کنند و تهدید می‌کنند اگر پول ندهیم گزارش می‌دهند. ما در گروه سعی می‌کنیم این افراد را هم شناسایی کنیم. به گفته وی هر کدام از این گروه‌های واتساپیِ آمار، مربوط به مسیرهایی خاص است: من خودم در شش گروه عضو هستم. مثلاً بیشترین آمارهایی که در حوزه‌ استان فارس برای من می‌آید مربوط به مسیر لامرد تا گراش، خط شیراز و جاده عسلویه است. از طریق این گروه‌ها می‌فهمیم که کدام مسیر امن‌تر است. شوتی های همه کاره و هیچ کاره گروه واتساپ شوتی‌ها کارکرد دیگری هم دارد، آن هم در ارتباط بودن رانندگان با هم در مسیر است. ابراهیم می‌گوید: «تلفن شوتی‌ها دائما مشغول است و مدام باید یا با تماس تلفنی و یا روی خط کنفرانس و یا از طریق واتساپ با هم در ارتباط باشند. مثلاً پیام می‌آید که ما خالی کردیم داریم برمی‌گردیم. اما یک سمند گشت در خیابان دارد کشیک می‌دهد. یا مثلاً اسکورت به رانندگان پیام می‌دهد که گردنه فداغ به ارد پلمپ است. بارها را جاساز کنید. مسعود تاکید می کند: ساعت کاری برای ما وجود ندارد. همین‌طور که هیچ امنیت جانی و مالی در کارمان نیست. نه بیمه‌ای، نه آینده‌ای، نه درآمد خوبی و نه تضمینی برای این که بعد از تحمل این همه سختی و مشقت، حداقل با گرفتن بارمان از طریق نیروی انتظامی ضرر نکنیم. بارها اتفاق افتاده ما از صبح زود به جاده زده‌ایم و به خاطر بسته بودن راه و ماندن در جاساز، تا صبح روز بعد در جاده بوده‌ایم. مجبور شدیم فقط یک وعده غذایی بخوریم و با نوشیدن قهوه و کشیدن سیگار، فشار خواب و خستگی را تحمل کنیم.» بار تضمینی و غیر تضمینی در این میان شاید جالب باشد که بدانید گاهی در صورتی که راننده شوتی به قفلی بخورد و بارش به دست نیروی انتظامی بیفتد، کسی که ضرر می‌کنند، راننده است. ابراهیم می‌گوید: «ما دو نوع بار داریم: بار تضمینی و بار غیر تضمینی. یک جورهایی شبیه بیمه کردن است. بار تضمینی به این شکل است که من به صاحب بار قول می‌دهم که بارش را سالم تحویل دهم و در صورت بروز اتفاق یا از دست دادن بار، جبران خسارت با راننده است. بار غیر تضمینی هم این طور که است که در صورت مصادره شدن بار، راننده مسئولیتی در قبال جبران خسارت ندارد. در بار تضمینی راننده‌ای که دستمزدش مثلاً دو میلیون و نیم است، ممکن است در صورت گرفتن بار، ضرر ۱۰۰ میلیونی کند، چون بار تضمینی گرفته و باید جوابگو باشد. «فرق کرایه‌ بار تضمینی و غیر تضمینی چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان است. یعنی کرایه‌ بار غیر تضمینی ارزان‌تر است. البته بار اگر تضمینی هم نباشد، ما موظف به پاسخگویی به صاحب بار هستیم. کرایه‌ شوتی‌ها تغییر نکرده است «با وجود تورم و افزایش قیمت‌ها، کرایه شوتی‌ها تغییر نکرده است.» اینها را منصور می‌گوید و اضافه می کند: «پانزده سال قبل، کرایه‌ی حمل بار از گراش تا شیراز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود و حالا شده دو میلیون و نیم!آن هم در شرایطی که چون کار نیست، هر جوان بیکاری می‌آید در این رشته فعالیت می‌کند. حتی مغازه‌داران و یا کارمندانی را می‌شناسم که می‌گویند اگر شب باری داشتی خبر بده، جابجا می‌کنیم. بعضی رانندگان که بیکار هستند و درآمدی ندارند و فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند، حتی قبول می‌کنند بار را با کرایه‌ یک میلیون هم تا شیراز برسانند. یعنی نرخ را می‌شکنند. و بازار شوتی‌ها حتی خراب‌تر از قبل هم شده است. درآمد تقریباً ۱۰ میلیونی مسعود با وجود همه 14 سال سابقه کاری خود مدعی است که درآمدش به 10 میلیون هم نمی رسد. وی در این خصوص می گوید: «این طور بگویم که درآمد حساب بانکی ما به ۱۰ میلیون هم نمی‌رسد. پول می‌آید، ۲۰ میلیون و ۵۰ میلیون هم می‌آید، ولی چیز زیادی دست خودمان را نمی‌گیرد. نهایتاً بعد از چند سرویس بار بردن، ۱۰ میلیون به ما برسد. پنج میلیون می‌رود برای قسط، یک میلیون می‌رود برای اجاره خانه و پول آب و برق و… بقیه هم می‌رود برای پرداخت بدهی و قرض‌وقوله‌ها از سوپری و دیگر مغازه‌ها. حتی گاهی پیش می‌آید راننده‌ام لنگ یک میلیون پول است. من به عنوان مدیر گروه باید از آن‌ها حمایت کنم. حتی اگر خودم نداشته باشم، مجبورم از جایی قرض کنم و یک میلیون به راننده‌ام قرض بدهم. 5 هزار شوتی در جنوب مسعود با حساب سرانگشتی می‌گوید: «حدود پنج هزار نفر در جنوب شوتی‌گری می‌کنند.» او که وانت‌بار دارد معمولاً با سرعت بالای 140 می‌راند. بیشتر یخچال و لوازم خانگی را بار می‌زند. ایستادن برای شوتی‌ها خطرناک‌تر از سرعت است، چرا که ممکن است گیر ماموران بیفتند و همه زندگی‌شان به باد برود. آنها حتماً باید از مسیر اتوبان بروند چون اگر به روستا و مسیرهای سنگلاخ بروند استهلاک ماشین‌شان بالا می‌رود و خیلی برایشان نمی‌صرفد. ضرورت رفع معضل خودروهای شوتی گرچه اینها گوشه ای از مشکلات شهروندانی است که نانشان را از بین جانشان درمی آورند اما روی دیگر این سکه قانون است و مصالح جامعه که مسلماً مخالف با شوتی و شوتی بازی است.رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در پاسخ به سئوالی درباره راهکارهای پلیس برای کاهش مخاطرات خودروهای شوتی در مناطق مستعد قاچاق تأکید می‌کند: در این باره ابتدا باید به علل و عوامل شکل‌گیری معضل خودروهای شوتی اشاره کنم. خودروهای شوتی معلول ورود بی‌رویه کالاهای قاچاق هم از مبادی رسمی و هم از مبادی غیررسمی است که از کشورهای همسایه و بعضاً از چین به سواحل و بنادر و در بعضی از موارد به بعضی از شهرهای غربی کشورمان وارد می‌شوند. وی با بیان این که عامل شکل‌گیری خودروهای شوتی وفور کالاهای قاچاق در این نقاط است که در شهرهای مرزی و بنادر دپو می‌شود و طبیعتاً باید به عمق کشور انتقال یابد، تأکید می‌کند: چون این کالاها به‌طور غیرقانونی وارد کشور و شهرهای مرزی شده‌اند، پس به‌طور غیرقانونی هم باید به عمق کشور و شهرهایی مانند تهران و سایر کلانشهرها که خاستگاه این کالاها هستند، برسد. رئیس پلیس امنیت اقتصادی کشور ادامه می‌دهد: ما برخورد همه‌جانبه‌ای را طی سال‌های گذشته و به‌ویژه در سال ۱۴۰۲ داشتیم، اما متأسفانه تعداد این خودروها سالانه رو به افزایش است. رحیمی تأکید می‌کند: بخش دیگر، آسیب رسیدن به اقتصاد کشور است که حجم قابل توجهی از کالاهای قاچاق به‌وسیله این خودروها به عمق کشور منتقل می‌شود که مغایر قانون است. وی از برخورد بسیار ضعیف قانونی با این قبیل مجرمان و متخلفان به عنوان نکته دیگر یاد می‌کند و می‌افزاید: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بر اثر رفتارهای خارج از عرف و غیرقانونی رانندگان خودروهای شوتی، ۱۲۲۴ هموطن جان خود را از دست دادند و بالغ بر ۱۶۰۰ نفر هم مجروح و مصدوم شدند که بسیاری از این ها ممکن است برای همیشه زمینگیر شوند و این اعداد بسیار قابل توجه و تأمل است، و از اینرو این دوستان باید رفتارهای غلط خود را کنار بگذارند. سردار رحیمی از متوقف کردن ۲۴ هزار خودروی شوتی در سال گذشته خبر می‌دهد و این که افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال پیش از آن داشته و نگران‌کننده است. اما به نظر می رسد پای شوتی ها به پایتخت هم باز شده باشد چرا که چند روز قبل رئیس پلیس راه پایتخت از اجرای طرح برخورد و توقیف خودروهای شوتی در محورهای آزادراهی و بزرگراهی پایتخت خبر داده بود. سرهنگ ابراهیم ارزانی رئیس پلیس راه پایتخت به اجرای طرح برخورد با خودروهای شوتی در محورهای مواصلاتی منتهی به پایتخت اشاره و اظهار داشت: طرح برخورد و توقیف خودروهای شوتی در محورهای آزادراهی و بزرگراهی پایتخت به صورت گسترده در دستور کار قرار دارد. رئیس پلیس راه پایتخت تصریح کرد: با تلاش مأموران پلیس راه پایتخت تاکنون بالغ بر ۵۰ دستگاه خودروی شوتی، توقیف و به مرجع قضایی معرفی شدند. وی خاطرنشان کرد: رانندگان باید از تغییر در قدرت موتور، ارتفاع خودرو و تغییر کمک فنر و ...خودداری کرده و خودرو را از حالت استاندارد و ایمن خود خارج نکنند چرا که می تواند برای راننده و سایر کاربران ترافیک حادثه ایجاد کند. سوتیتر: رئیس پلیس امنیت اقتصادی: عامل شکل‌گیری خودروهای شوتی وفور کالاهای قاچاق است که در شهرهای مرزی و بنادر دپو می‌شود و طبیعتاً باید به عمق کشور انتقال یابد.چون این کالاها به‌طور غیرقانونی وارد کشور و شهرهای مرزی شده‌اند، پس به‌طور غیرقانونی هم باید به عمق کشور و شهرهایی مانند تهران و سایر کلانشهرها که خاستگاه این کالاها هستند، برسد.

درد نان برای شوتی ها، خطرات جانی برای مسافران

روزان: با وجودی که به نظر می رسد شوتی ها، رانندگانی هستند که بین جاده ها مشغول جابجایی بارهای قاچاق هستند، در تهران نیز زنگ خطر شوتی ها به صدا درآمده و پلیس از برخورد با آنها خبر داده است. مسعود حدوداً ۲۰ ساله بود که به عنوان کارگر، همکاری‌اش را با راننده‌های شوتی آغاز […]

تلاش برای شکست روسیه یا ایجاد توازن برای آتش بس
گزارش «روزان» از کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین؛

تلاش برای شکست روسیه یا ایجاد توازن برای آتش بس

رسول سلیمی: تصویب کمک‌های مالی در کنگره امریکا چه میزان به برتری توان نظامی اوکراین نسبت به روسیه خواهد انجامید؟ خبرآنلاین سناریوهای خوب و بد را درباره سرنوشت جنگ اوکراین بعد از اعطای کمک‌های مالی امریکا و اروپا بررسی می‌کند. ماه‌ها از درخواست‌های ناامیدکننده اوکراین گذشت، تا مجلس نمایندگان امریکا سرانجام لایحه‌ای را تصویب کرد که […]

مخالفین با بهانه اعتقادی در برابر موافقین با استدلال اقتصادی
گزارش «روزان» درباره تعطیلی روز شنبه؛

مخالفین با بهانه اعتقادی در برابر موافقین با استدلال اقتصادی

گروه سیاسی- «شنبه روز تعطیلی دشمن است.» این عبارت آیت‌الله جعفر سبحانی مرجع تقلید شیعیان بود در بیانیه‌ای که روز جمعه در واکنش به تصویب تعطیلی روز شنبه توسط نمایندگان مجلس انقلابی در رسانه‌ها منتشر شد. او در ادامه بیانیه خود حتی عنوان کرد که «در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه […]

مسیر حمایت از تولید و تحقق سرمایه‌گذاری مولد مردمی تسهیل می‌شود

مسیر حمایت از تولید و تحقق سرمایه‌گذاری مولد مردمی تسهیل می‌شود

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم با تکیه بر کاهش مالیات تولید و اعطای مشوق‌های هدفمند یکی از لوایح مهم و حمایتی دولت است که باید در مجلس سریع به تصویب برسد، زیرا در راستای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری و تحقق عدالت مالیاتی در کشور است. مهدی اسماعیلی در […]

جان مردم قربانی تخریب محیط زیست و ناکارآمدی مدیریتی
گزارش «روزان» از بارش های اخیر مشهد؛

جان مردم قربانی تخریب محیط زیست و ناکارآمدی مدیریتی

روزان: بارش‌های رگباری و سیل‌آسای عصرچهارشنبه شهر مشهد، که با  مسدود شدن برخی معابر و بروز سیل و گرفتار شدن خودروها همراه بود در نهایت باعث جان باختن چند تن از هموطنان و مفقود شدن چند تن دیگر شد. یک روز پس از بارش شدید باران و به راه افتادن سیلاب در مشهد، حسین ظفری، […]

سیاستجامعهاقتصادفرهنگ و اندیشهزنان و سبک زندگیبین الملل
    سرنوشت اصلاحات در انتظار اعتدال
    گزارش «روزان» درباره آینده سیاسی حسن روحانی؛

    سرنوشت اصلاحات در انتظار اعتدال

    گروه سیاسی- بالاخره چهار ماه پس از ردصلاحیت حسن روحانی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و ۱۱ روز بعد از آخرین اولتیماتوم رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم به شورای نگهبان و ۶۲ روز از پس از اینکه او نخستین نامه‌اش را خطاب به شورای نگهبان منتشر کرد، روحانی با انتشار نامه‌ای سرگشاده نوشت: […]

    ریاست قالیباف پایان می‌پذیرد؟
    گزارش روزان درباره نامزدهای ریاست مجلس؛

    ریاست قالیباف پایان می‌پذیرد؟

    گروه سیاسی- کمتر از ۳ هفته تا برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس دوازدهم باقی مانده و در این فاصله، رایزنی‌ها و لابی‌گری های نمایندگان فعلی مجلس یازدهم که به مجلس بعدی هم راه پیدا کرده‌اند برای تصاحب کرسی ریاست آغاز شده است. ۲۱ اردیبهشت ماه قرار است تکلیف ۴۹ کرسی باقی مانده مجلس مشخص شود […]

    دمشق به دنبال حمایت دوستان عرب برای نجات اقتصادی
    گزارش «روزان» درباره آینده سوریه؛

    دمشق به دنبال حمایت دوستان عرب برای نجات اقتصادی

    رسول سلیمی: پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب به‌عنوان نقطه عطفی در روابط این کشور با اعراب تلقی شد. به دنبال حضور بشار اسد توافق عادی‌سازی با عربستان سعودی منعقد شد و یک نشست رسمی هرچند پرتنش و با میانجیگری روسیه، بین وزرای خارجه ترکیه و سوریه، این تصور را ایجاد کرد که مرحله جدیدی از […]

    درد نان برای شوتی ها، خطرات جانی برای مسافران
    گزارش «روزان» از وضعیت رانندگان قاچاقچی کالا ؛ درد نان برای شوتی ها، خطرات جانی برای مسافران روزان: با وجودی که به نظر می رسد شوتی ها، رانندگانی هستند که بین جاده ها مشغول جابجایی بارهای قاچاق هستند، در تهران نیز زنگ خطر شوتی ها به صدا درآمده و پلیس از برخورد با آنها خبر داده است. مسعود حدوداً 20 ساله بود که به عنوان کارگر، همکاری‌اش را با راننده‌های شوتی آغاز کرد و حالا که 14 سال از آن زمان می‌گذرد، خودش اسکورت و مدیر راننده‌های شوتی است. حدود ۲۰ راننده زیر دستش کار می‌کنند. می‌گوید: «19 -۱۸ سال داشتم و باید از همان موقع کار می‌کردم. بعضی‌ها ماشین داشتند و بعضی‌ها نداشتند. آن‌هایی که ماشین داشتند می‌رفتند عسلویه یا بار برنج می‌زدند و یا بار لوازم خانگی. آن‌هایی هم که ماشین نداشتند مثل من، می‌رفتیم سروقت رانندگان شوتی و پیشنهاد می‌دادیم که به عنوان کارگر آنها را همراهی کنیم برای بار زدن و خالی کردن بار. هزینه‌ کارگری آن موقع دو هزار تومان بود که برای بار زدن هزینه را راننده شوتی پرداخت می‌کرد و هزینه‌ خالی کردن بار با صاحب بار بود. وی ادامه می دهد:ما اگر خیلی زرنگ بودیم، زمان بار زدن یا خالی کردن آن، هر چقدر که زورمان می‌رسید می‌رفتیم سروقت دیگر رانندگان و از آنها می‌خواستیم که بارشان را با دستمزد ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان در ماشین صف دهیم یا در انبار خالی کنیم. یادم است کیسه‌های برنج را تنهایی روی کول می‌گذاشتم و در اوج گرما در حالی که قطرات عرق تمام بدنم را خیس کرده بود، بارها را خالی می‌کردم تا شاید چند تومان به حقوقم اضافه شود. حالا اما پس از 14 سال تجربه، خودش اسکورت و مدیر گروه است و حدود ۲۰ راننده دارد. مدیر گروه همه‌کاره‌ گروه است. کسی که بار‌ها را تحویل می‌گیرد، رانندگان شوتی را جذب و اسکورت‌ها را تعیین می‌کند. رانندگان به جز کار انتقال و جابجایی بار، کار بار زدن و خالی کردن آن را هم بر عهده دارند مگر این که خودشان کارگر یا شاگردی برای خودشان استخدام کنند. صاحبان بار یا لنج‌داران تنها اسکورت‌ها را می‌شناسند و رانندگان هم نه صاحبان بار را می‌بینند و نه می‌شناسند و فقط برای من کار می‌کنند و حقوقشان را نیز از من می‌خواهند. یعنی مدیر یا اسکورت گروه رابط بین رانندگان و صاحبان بار هستند. شوتی ها در واتساپ «دوستان ساعت 10:20 جاده ... پلمپ. یک سمند در حال گشت‌زنی است.» «ساعت ۹ جاده لار به سمت گراش پلمپ شدید.» «گشت جاده نی‌ریز جمع شد، حرکت کنید.» «ساعت 2، پاسگاه سیف‌آباد امن.» اینها نمونه هایی ازهشدارها و آمارهایی است که در گروه واتساپی شوتی‌ها رد و بدل می‌شود. مسعود در این زمینه می‌گوید: «ما چند گروه واتساپی داریم که اسکورت‌ها و رانندگان شوتی در آن عضو هستند. هدف این گروه هم دادنِ آمار است، این که کدام محورها ایست بازرسی فعال و پلمپ است، یا گشت نیروی انتظامی یا نیروهای مخبر کجا کمین زده‌اند. جالب است گاهی افرادِ شخصی صرفاً برای گرفتن پول از ما، در مسیر کمین می‌کنند و تهدید می‌کنند اگر پول ندهیم گزارش می‌دهند. ما در گروه سعی می‌کنیم این افراد را هم شناسایی کنیم. به گفته وی هر کدام از این گروه‌های واتساپیِ آمار، مربوط به مسیرهایی خاص است: من خودم در شش گروه عضو هستم. مثلاً بیشترین آمارهایی که در حوزه‌ استان فارس برای من می‌آید مربوط به مسیر لامرد تا گراش، خط شیراز و جاده عسلویه است. از طریق این گروه‌ها می‌فهمیم که کدام مسیر امن‌تر است. شوتی های همه کاره و هیچ کاره گروه واتساپ شوتی‌ها کارکرد دیگری هم دارد، آن هم در ارتباط بودن رانندگان با هم در مسیر است. ابراهیم می‌گوید: «تلفن شوتی‌ها دائما مشغول است و مدام باید یا با تماس تلفنی و یا روی خط کنفرانس و یا از طریق واتساپ با هم در ارتباط باشند. مثلاً پیام می‌آید که ما خالی کردیم داریم برمی‌گردیم. اما یک سمند گشت در خیابان دارد کشیک می‌دهد. یا مثلاً اسکورت به رانندگان پیام می‌دهد که گردنه فداغ به ارد پلمپ است. بارها را جاساز کنید. مسعود تاکید می کند: ساعت کاری برای ما وجود ندارد. همین‌طور که هیچ امنیت جانی و مالی در کارمان نیست. نه بیمه‌ای، نه آینده‌ای، نه درآمد خوبی و نه تضمینی برای این که بعد از تحمل این همه سختی و مشقت، حداقل با گرفتن بارمان از طریق نیروی انتظامی ضرر نکنیم. بارها اتفاق افتاده ما از صبح زود به جاده زده‌ایم و به خاطر بسته بودن راه و ماندن در جاساز، تا صبح روز بعد در جاده بوده‌ایم. مجبور شدیم فقط یک وعده غذایی بخوریم و با نوشیدن قهوه و کشیدن سیگار، فشار خواب و خستگی را تحمل کنیم.» بار تضمینی و غیر تضمینی در این میان شاید جالب باشد که بدانید گاهی در صورتی که راننده شوتی به قفلی بخورد و بارش به دست نیروی انتظامی بیفتد، کسی که ضرر می‌کنند، راننده است. ابراهیم می‌گوید: «ما دو نوع بار داریم: بار تضمینی و بار غیر تضمینی. یک جورهایی شبیه بیمه کردن است. بار تضمینی به این شکل است که من به صاحب بار قول می‌دهم که بارش را سالم تحویل دهم و در صورت بروز اتفاق یا از دست دادن بار، جبران خسارت با راننده است. بار غیر تضمینی هم این طور که است که در صورت مصادره شدن بار، راننده مسئولیتی در قبال جبران خسارت ندارد. در بار تضمینی راننده‌ای که دستمزدش مثلاً دو میلیون و نیم است، ممکن است در صورت گرفتن بار، ضرر ۱۰۰ میلیونی کند، چون بار تضمینی گرفته و باید جوابگو باشد. «فرق کرایه‌ بار تضمینی و غیر تضمینی چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان است. یعنی کرایه‌ بار غیر تضمینی ارزان‌تر است. البته بار اگر تضمینی هم نباشد، ما موظف به پاسخگویی به صاحب بار هستیم. کرایه‌ شوتی‌ها تغییر نکرده است «با وجود تورم و افزایش قیمت‌ها، کرایه شوتی‌ها تغییر نکرده است.» اینها را منصور می‌گوید و اضافه می کند: «پانزده سال قبل، کرایه‌ی حمل بار از گراش تا شیراز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود و حالا شده دو میلیون و نیم!آن هم در شرایطی که چون کار نیست، هر جوان بیکاری می‌آید در این رشته فعالیت می‌کند. حتی مغازه‌داران و یا کارمندانی را می‌شناسم که می‌گویند اگر شب باری داشتی خبر بده، جابجا می‌کنیم. بعضی رانندگان که بیکار هستند و درآمدی ندارند و فشار اقتصادی زیادی را تحمل می‌کنند، حتی قبول می‌کنند بار را با کرایه‌ یک میلیون هم تا شیراز برسانند. یعنی نرخ را می‌شکنند. و بازار شوتی‌ها حتی خراب‌تر از قبل هم شده است. درآمد تقریباً ۱۰ میلیونی مسعود با وجود همه 14 سال سابقه کاری خود مدعی است که درآمدش به 10 میلیون هم نمی رسد. وی در این خصوص می گوید: «این طور بگویم که درآمد حساب بانکی ما به ۱۰ میلیون هم نمی‌رسد. پول می‌آید، ۲۰ میلیون و ۵۰ میلیون هم می‌آید، ولی چیز زیادی دست خودمان را نمی‌گیرد. نهایتاً بعد از چند سرویس بار بردن، ۱۰ میلیون به ما برسد. پنج میلیون می‌رود برای قسط، یک میلیون می‌رود برای اجاره خانه و پول آب و برق و… بقیه هم می‌رود برای پرداخت بدهی و قرض‌وقوله‌ها از سوپری و دیگر مغازه‌ها. حتی گاهی پیش می‌آید راننده‌ام لنگ یک میلیون پول است. من به عنوان مدیر گروه باید از آن‌ها حمایت کنم. حتی اگر خودم نداشته باشم، مجبورم از جایی قرض کنم و یک میلیون به راننده‌ام قرض بدهم. 5 هزار شوتی در جنوب مسعود با حساب سرانگشتی می‌گوید: «حدود پنج هزار نفر در جنوب شوتی‌گری می‌کنند.» او که وانت‌بار دارد معمولاً با سرعت بالای 140 می‌راند. بیشتر یخچال و لوازم خانگی را بار می‌زند. ایستادن برای شوتی‌ها خطرناک‌تر از سرعت است، چرا که ممکن است گیر ماموران بیفتند و همه زندگی‌شان به باد برود. آنها حتماً باید از مسیر اتوبان بروند چون اگر به روستا و مسیرهای سنگلاخ بروند استهلاک ماشین‌شان بالا می‌رود و خیلی برایشان نمی‌صرفد. ضرورت رفع معضل خودروهای شوتی گرچه اینها گوشه ای از مشکلات شهروندانی است که نانشان را از بین جانشان درمی آورند اما روی دیگر این سکه قانون است و مصالح جامعه که مسلماً مخالف با شوتی و شوتی بازی است.رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در پاسخ به سئوالی درباره راهکارهای پلیس برای کاهش مخاطرات خودروهای شوتی در مناطق مستعد قاچاق تأکید می‌کند: در این باره ابتدا باید به علل و عوامل شکل‌گیری معضل خودروهای شوتی اشاره کنم. خودروهای شوتی معلول ورود بی‌رویه کالاهای قاچاق هم از مبادی رسمی و هم از مبادی غیررسمی است که از کشورهای همسایه و بعضاً از چین به سواحل و بنادر و در بعضی از موارد به بعضی از شهرهای غربی کشورمان وارد می‌شوند. وی با بیان این که عامل شکل‌گیری خودروهای شوتی وفور کالاهای قاچاق در این نقاط است که در شهرهای مرزی و بنادر دپو می‌شود و طبیعتاً باید به عمق کشور انتقال یابد، تأکید می‌کند: چون این کالاها به‌طور غیرقانونی وارد کشور و شهرهای مرزی شده‌اند، پس به‌طور غیرقانونی هم باید به عمق کشور و شهرهایی مانند تهران و سایر کلانشهرها که خاستگاه این کالاها هستند، برسد. رئیس پلیس امنیت اقتصادی کشور ادامه می‌دهد: ما برخورد همه‌جانبه‌ای را طی سال‌های گذشته و به‌ویژه در سال ۱۴۰۲ داشتیم، اما متأسفانه تعداد این خودروها سالانه رو به افزایش است. رحیمی تأکید می‌کند: بخش دیگر، آسیب رسیدن به اقتصاد کشور است که حجم قابل توجهی از کالاهای قاچاق به‌وسیله این خودروها به عمق کشور منتقل می‌شود که مغایر قانون است. وی از برخورد بسیار ضعیف قانونی با این قبیل مجرمان و متخلفان به عنوان نکته دیگر یاد می‌کند و می‌افزاید: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بر اثر رفتارهای خارج از عرف و غیرقانونی رانندگان خودروهای شوتی، ۱۲۲۴ هموطن جان خود را از دست دادند و بالغ بر ۱۶۰۰ نفر هم مجروح و مصدوم شدند که بسیاری از این ها ممکن است برای همیشه زمینگیر شوند و این اعداد بسیار قابل توجه و تأمل است، و از اینرو این دوستان باید رفتارهای غلط خود را کنار بگذارند. سردار رحیمی از متوقف کردن ۲۴ هزار خودروی شوتی در سال گذشته خبر می‌دهد و این که افزایش ۵۰ درصدی نسبت به سال پیش از آن داشته و نگران‌کننده است. اما به نظر می رسد پای شوتی ها به پایتخت هم باز شده باشد چرا که چند روز قبل رئیس پلیس راه پایتخت از اجرای طرح برخورد و توقیف خودروهای شوتی در محورهای آزادراهی و بزرگراهی پایتخت خبر داده بود. سرهنگ ابراهیم ارزانی رئیس پلیس راه پایتخت به اجرای طرح برخورد با خودروهای شوتی در محورهای مواصلاتی منتهی به پایتخت اشاره و اظهار داشت: طرح برخورد و توقیف خودروهای شوتی در محورهای آزادراهی و بزرگراهی پایتخت به صورت گسترده در دستور کار قرار دارد. رئیس پلیس راه پایتخت تصریح کرد: با تلاش مأموران پلیس راه پایتخت تاکنون بالغ بر ۵۰ دستگاه خودروی شوتی، توقیف و به مرجع قضایی معرفی شدند. وی خاطرنشان کرد: رانندگان باید از تغییر در قدرت موتور، ارتفاع خودرو و تغییر کمک فنر و ...خودداری کرده و خودرو را از حالت استاندارد و ایمن خود خارج نکنند چرا که می تواند برای راننده و سایر کاربران ترافیک حادثه ایجاد کند. سوتیتر: رئیس پلیس امنیت اقتصادی: عامل شکل‌گیری خودروهای شوتی وفور کالاهای قاچاق است که در شهرهای مرزی و بنادر دپو می‌شود و طبیعتاً باید به عمق کشور انتقال یابد.چون این کالاها به‌طور غیرقانونی وارد کشور و شهرهای مرزی شده‌اند، پس به‌طور غیرقانونی هم باید به عمق کشور و شهرهایی مانند تهران و سایر کلانشهرها که خاستگاه این کالاها هستند، برسد.

    درد نان برای شوتی ها، خطرات جانی برای مسافران

    روزان: با وجودی که به نظر می رسد شوتی ها، رانندگانی هستند که بین جاده ها مشغول جابجایی بارهای قاچاق هستند، در تهران نیز زنگ خطر شوتی ها به صدا درآمده و پلیس از برخورد با آنها خبر داده است. مسعود حدوداً ۲۰ ساله بود که به عنوان کارگر، همکاری‌اش را با راننده‌های شوتی آغاز […]

    چالش مدیران غیر بومی و وام ودیعه مسکن برای مدیران شهرداری
    گزارش «روزان» از حواشی وام های شهرداری تهران؛

    چالش مدیران غیر بومی و وام ودیعه مسکن برای مدیران شهرداری

    روزان : چند هفته گذشته برای مدیریت شهری پر از روزهای پرچالش و جنجالی بود. از ساخت مسجد در بوستان قیطریه تا ساخت و ساز در بوستان لاله و حالا اعطای وام به مدیران شهرداری. اما علاوه بر همه این مسائل که در هفته‌های گذشته، افکار عمومی را نسبت به عملکرد شهرداری تهران حساس کرده […]

    طلاق در مسیر افزایش یا کاهش؟
    روزان تناقض های آماری طلاق را بررسی می کند:

    طلاق در مسیر افزایش یا کاهش؟

    روزان: در حالیکه سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرده که پس از سه دهه، آمار طلاق در کشور کاهشی شده است، برخی از چهره های سیاسی از جمله  وزیر پیشین ارتباطات این آمار را دروغی آشکار می دانند. به گزارش مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال، در سال گذشته (۱۴۰۲)۲۰۱ هزار و ۴۶۸ رویداد […]

    توافقات جدید طلافروشان با وزارت صمت
    ثبت اطلاعات در یک پنجره واحد؛

    توافقات جدید طلافروشان با وزارت صمت

    در جلسه کمیسیون ملی صنف طلای کشور در مورد پنجره واحد ثبت اطلاعات در سامانه‌ها، رفع الزام ثبت موجودی اولیه طلا به جز واردات، صادرات و تولید طلای خام و رفع الزام ثبت آنی اطلاعات توافق شد. به گزارش مهر، علی رضا شاه‌میرزایی در جلسه کمیسیون ملی صنف طلای کشور با مسئولان وزارت صمت در […]

    مسیر حمایت از تولید و تحقق سرمایه‌گذاری مولد مردمی تسهیل می‌شود

    مسیر حمایت از تولید و تحقق سرمایه‌گذاری مولد مردمی تسهیل می‌شود

    نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم با تکیه بر کاهش مالیات تولید و اعطای مشوق‌های هدفمند یکی از لوایح مهم و حمایتی دولت است که باید در مجلس سریع به تصویب برسد، زیرا در راستای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری و تحقق عدالت مالیاتی در کشور است. مهدی اسماعیلی در […]

    خاندوزی: پرداخت ارز ترجیحی و کالابرگ ادامه دارد

    خاندوزی: پرداخت ارز ترجیحی و کالابرگ ادامه دارد

    سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه مشوق‌های تولیدی در قانون تأمین مالی و زیرساخت‌ها در نظر گرفته شد، گفت: سیاست‌هایی مانند ارز ترجیحی و پرداخت کالابرگ الکترونیک ادامه خواهد داشت. به گزارش مهر، احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری به ابلاغ قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: این قانون […]

    ایرج راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم

    ایرج راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم

    ایرج راد در مراسم بزرگداشت خود گفت: سعی کردم در راهی قدم بردارم که آنچه انجام می‌دهم در زمینه مسائل فرهنگی و هنری باشد. افتخار من کارهایی است که بازی نکردم. شاید یکی، دو کار باشد که راضی‌ام نکرده باشد اما اغلب کارها حرفی برای گفتن داشته و دارد. به گزارش ایرنا به نقل از […]

    با فردوسی «ما» شدیم و با شاهنامه «ما» می‌مانیم
    به بهانۀ 25 اردیبهشت روز بزرگ‌داشتِ فرزانۀ توس؛

    با فردوسی «ما» شدیم و با شاهنامه «ما» می‌مانیم

    مهرداد خدیر- نام‌گذاری ۲۵ اردیبهشت به عنوان روز بزرگ‌داشتِ حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی و پاس‌داشتِ زبان فارسی نشان می‌دهد مهم‌ترین وجه و ویژگی همان گزارۀ مشهور است و این که فردوسی زبان فارسی را زنده کرد و اگر او نبود ما نیز چون مصریان در پی ورود اسلام،به زبان عربی سخن می‌گفتیم و فارسی را […]

    می‌خواهم با کنسرت بدون خواننده،توانایی ارکستر را به رخ بکشم
    امین سالمی نوازنده و رهبر ارکستر:

    می‌خواهم با کنسرت بدون خواننده،توانایی ارکستر را به رخ بکشم

    سرپرست و رهبر ارکستر «نوای آفتاب» درباره اولین اجرای این گروه در سال جدید گفت: ما از تمام فرهنگ‌های دنیا قطعه داریم. قطعات ما ایرانی، آمریکایی و اروپایی هستند. نگاه ما کلیت قطعات جهانی است. به گزارش خبرنگار ایلنا، ارکسترهای خصوصی متعددی طی این سال‌ها تاسیس شده‌اند اما تنها برخی از آن‌ها تا به امروز […]

    تاثیر افزایش تعرفه های روانشناسی بر سلامت روان جامعه
    گزارش «روزان» از تعرفه های دولتی و صوری؛

    تاثیر افزایش تعرفه های روانشناسی بر سلامت روان جامعه

    روزان: هیئت وزیران درحالی افزایش خدمات روانشناسی سال جاری را ابلاغ کرده که به دلیل آنکه روانشناسان چندین برابر این تعرفه را دریافت می کنند، فقط ۳ تا ۷ درصد مردم از خدمات مشاور روانشناسی استفاده می کنند. این ادعایی است که رئیس انجمن روانشناسی و مرکز مشاوره ایران مطرح می کند. بر اساس تعرفه […]

    نکات خواندنی از لیگ برتر فوتبال زنان؛ قهرمانی در اوج صلابت

    نکات خواندنی از لیگ برتر فوتبال زنان؛ قهرمانی در اوج صلابت

    شانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال زنان هم به نقطه پایان کارش رسید و عنوان قهرمانی این رقابت‌ها نصیب خاتون بم شد. به گزارش فوتبال ۳۶۰، لیگ برتر فوتبال زنان ایران در مسیر خروج از وضعیت آماتور قدم بر می‌دارد و رفته‌رفته در مسیر نیمه‌حرفه‌ای‌شدن و حرفه‌ای‌شدن قرار دارد. البته که هنوز فرسنگ‌ها فاصله میان فوتبال زنان […]

    ناکارآمدی قوانین و قدرت مافیای دخانیات
    گزارش «روزان» به بهانه افزایش جریمه تبلیغات سیگار؛

    ناکارآمدی قوانین و قدرت مافیای دخانیات

    روزان: بعد از اینکه دادگستری کل استان تهران چند وقت قبل به اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در مورد فروش اینترنتی انواع دخانیات تذکر داد رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت خبر از افزایش جرایم «دخانیات» داده است. از گذشته تا امروز چند وقت قبل بود که گزارش‌هایی مبنی بر اینکه برخی […]

    تلاش برای شکست روسیه یا ایجاد توازن برای آتش بس
    گزارش «روزان» از کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین؛

    تلاش برای شکست روسیه یا ایجاد توازن برای آتش بس

    رسول سلیمی: تصویب کمک‌های مالی در کنگره امریکا چه میزان به برتری توان نظامی اوکراین نسبت به روسیه خواهد انجامید؟ خبرآنلاین سناریوهای خوب و بد را درباره سرنوشت جنگ اوکراین بعد از اعطای کمک‌های مالی امریکا و اروپا بررسی می‌کند. ماه‌ها از درخواست‌های ناامیدکننده اوکراین گذشت، تا مجلس نمایندگان امریکا سرانجام لایحه‌ای را تصویب کرد که […]

    هشت نکته درباره بازی خطرناک تل آویو در جنوب غزه
    گزارش «روزان» از تجاوز اسرائیل به رفح ؛

    هشت نکته درباره بازی خطرناک تل آویو در جنوب غزه

    مهسا مژدهی: اسرائیل پس از ماه‌ها تهدید، عملیات نظامی خود علیه رفح را آغاز کرد. این عملیات در شرایطی انجام شد که رسانه‌ها از موافقت حماس با طرح آتش‌بس پیشنهادی قاهره سخن می‌گفتند. تنها چند ساعت بعد، نیروهای اسرائیل گذرگاه رفح را به اشغال در آوردند. پیش از آن تل آویو یک هفته به حماس […]

    اختلاف‌ها بر سر چیست؟
    گزارش روزان درباره نشست قاهره؛

    اختلاف‌ها بر سر چیست؟

    مهسا مژدهی: اسراییل فلسطینی‌ها را تهدید کرده که اگر مذاکرات صلح به سرانجام نرسد، به رفح حمله خواهد کرد. تنها مخالف حمله به رفح فلسطینی‌ها نیستند. از کشورهای عربی همسایه تا ایالات متحده و اروپا، بحث بر سر اینکه تلاویو نباید پا به مهلکه رفح بگذارد بالا گرفته است. در منطقه کوچک رفح بیش از یک […]

ورزش

انتشار اطلاعیه واگذاری استقلال و پرسپولیس در فرابورس

انتشار اطلاعیه واگذاری استقلال و پرسپولیس در فرابورس

اطلاعیه واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس توسط فرابورس منتشر شد. به گزارش تسنیم، تیم‌های استقلال و پرسپولیس برای دریافت مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۵-۲۰۲۴ با مشکل مالکیت مشترک روبه‌رو هستند و در همین رابطه فرایند واگذاری مالکیت آنها در حال انجام است. سازمان فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای نحوه و شرایط واگذاری […]

نکات خواندنی از لیگ برتر فوتبال زنان؛ قهرمانی در اوج صلابت

نکات خواندنی از لیگ برتر فوتبال زنان؛ قهرمانی در اوج صلابت

شانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال زنان هم به نقطه پایان کارش رسید و عنوان قهرمانی این رقابت‌ها نصیب خاتون بم شد. به گزارش فوتبال ۳۶۰، لیگ برتر فوتبال زنان ایران در مسیر خروج از وضعیت آماتور قدم بر می‌دارد و رفته‌رفته در مسیر نیمه‌حرفه‌ای‌شدن و حرفه‌ای‌شدن قرار دارد. البته که هنوز فرسنگ‌ها فاصله میان فوتبال زنان […]

فوتبال ساحلی کرمانشاه نیاز به توجه مسئولین دارد

فوتبال ساحلی کرمانشاه نیاز به توجه مسئولین دارد

  اولین کاپیتان فوتبال ساحلی کرمانشاه با بیان این مطلب که استان پتانسیل حضور در لیگ برتر را دارد خواهان رسیدگی و توجه هر چه بیشتر مسئولین به این ورزش در استان شد. محمدحسین ماهوتیان گفت: با توجه به اینکه این نوع ورزش فوتبال، رشته سختی است که باید در گرما و سرما با پای […]

جان مردم قربانی تخریب محیط زیست و ناکارآمدی مدیریتی
گزارش «روزان» از بارش های اخیر مشهد؛

جان مردم قربانی تخریب محیط زیست و ناکارآمدی مدیریتی

وضعیت سلامت روانی در بین پزشکان ایرانی
روزان وضعیت بحرانی خودکشی کادر درمان را بررسی می کند؛

وضعیت سلامت روانی در بین پزشکان ایرانی

نادیده گرفتن فشارهای معیشتی با فشار بر ظاهر مردم
گزارش «روزان» درباره حواشی سخنان سردار رادان؛

نادیده گرفتن فشارهای معیشتی با فشار بر ظاهر مردم

فیلم و سینما

ایرج راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم

ایرج راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم

ایرج راد در مراسم بزرگداشت خود گفت: سعی کردم در راهی قدم بردارم که آنچه انجام می‌دهم در زمینه مسائل فرهنگی و هنری باشد. افتخار من کارهایی است که بازی نکردم. شاید یکی، دو کار باشد که راضی‌ام نکرده باشد اما اغلب کارها حرفی برای گفتن داشته و دارد. به گزارش ایرنا به نقل از […]

مست عشق؛ رازی که مولانا هم فاش نکرد

مست عشق؛ رازی که مولانا هم فاش نکرد

مهرداد خدیر- از جمعۀ قبل‌تر (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) که به لطف علی سرهنگی مجال تماشای فیلم «مست عشق» در موزۀ سینما و کنار بزرگانی چون دکتر محمد علی موحد، دکتر میر‌جلال‌الدین کزازی، دکتر ژالۀ آموزگار و لوریس چکناورایان و نیز دکتر موسی غنی‌نژاد، دکتر یونس شکر‌خواه، دکتر بهروز بهزادی و سید فرید قاسمی در حضور […]

ارسلان کامکار: هنرمندان موسیقی از یکدیگر حمایت کنند

ارسلان کامکار: هنرمندان موسیقی از یکدیگر حمایت کنند...

– آهنگساز و نوازنده ساز عود با اشاره به بهبود شرایط موسیقی کشور گفت: بهترین راه رونق موسیقی حمایت هنرمندان این حوزه از یکدیگر است. ارسلان کامکار در گفت وگو با  ایرنا درباره وضعیت موسیقی نواحی ایران اظهارداشت: اوضاع و شرایط هر چقدر هم نامناسب باشد، موسیقی نواحی می‌ماند، چون در خون آن ناحیه هست […]

با بحران نویسنده روبه‌روییم نه بحران مخاطب!

با بحران نویسنده روبه‌روییم نه بحران مخاطب!

محمدهاشم اکبریانی معتقد است: در ادبیات معاصر، بحران در خود نویسنده‌هاست تا مخاطب؛ اگر بحران مخاطب داشتیم آثار اکثریت‌پسند و ترجمه هم خوانده نمی‌شد. این داستان‌نویس و منتقد ادبی در گفت‌وگو با ایسنا درباره «مسئله مخاطب در ادبیات داستانی» و اینکه آیا در این زمینه با بحران مواجه هستیم یا خیر، اظهار کرد: در حوزه ادبیات […]

آخرین اخبار

سامانه جدید اشتغال به‌زودی رونمایی می‌شود
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی:

سامانه جدید اشتغال به‌زودی رونمایی می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تورم ۶۰ درصدی و سایر مشکلات در سال ۱۴۰۰ و میراث به جا مانده برای دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: زمانی که دولت سیزدهم مسئولیت را به عهده گرفت جمعی از ارادتمندان به جمهوری اسلامی قبول کردند در کنار رئیس جمهوری مسئولیت بپذیرند. مثبت شدن رشد اقتصادی در دولت سیزدهم وی خاطرنشان کرد: بر این اساس رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ۴ درصد رسید و در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نیز بنا به آمارهای اعلامی رشد اقتصادی وارد کانال ۷ درصد شده و تداوم خواهد یافت. مرتضوی گفت: نرخ بیکاری تابستان امسال به ۷.۹ درصد رسید که در ۱۹ سال اخیر بی‌نظیر است و الان هیچ مددجوی نیازمندی در کشور وجود ندارد که نیاز به حمایت داشته باشد، اما تحت پوشش کمیته امداد نباشد.

چرا آمریکا جلوی جنگ غزه را نمی‌گیرد؟
نگاه "روزان" به وتوی قطعنامه برقراری آتش‌بس فوری؛

چرا آمریکا جلوی جنگ غزه را نمی‌گیرد؟

دیپلمات آمریکایی مدعی شد: قطعنامه پیشنهادی فرمولی فاجعه آمیز هم برای اسرائیل و هم برای فلسطینیان و هم تمام منطقه است و درخواست "آتش بس بی قید و شرط" را غیرمنطقی‌ترین بخش قطعنامه پیشنهادی خواند و مدعی شد: این آتش بس، حماس را پا برجا نگه خواهد داشت و به آن فرصت تجدیدقوا می دهد تا اقدامی شبیه هفتم اکتبر را تکرار کند. او گفت: همان طور که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، تأکید کرده است راه حل تشکیل دو کشور مستقل تنها راه حل برای رسیدن به یک صلح پایدار است. در پی اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه شورای امنیت، سفیر و نماینده اسرائیل در سازمان ملل از دولت جو بایدن قدردانی کرد و قطعنامه درخواست آتش بس فوری در غزه را «تحریف‌شده» خواند. گیلعاد اردان گفت: آتش‌بس تنها زمانی ممکن خواهد بود که همه اسرا در غزه آزاد شوند و حماس نابود شود.

جامعه ای بی تفاوت و مدیریتی ناکارآمد
گزارش "روزان" درباره پیامدهای پرونده فساد چای؛

جامعه ای بی تفاوت و مدیریتی ناکارآمد

در شرایطی که اعتماد عمومی با سرعت در حال از بین رفتن است و شکاف بین مردم و حاکمیت در حال عمیق‌تر شدن است از قوه قضائیه انتظار می‌رود که تمام مراحل رسیدگی به این پرونده را برای مردم بازگو کند و دادگاه افراد متخلف در پرونده چای دبش به صورت علنی برگزار شود.

مرحله دوم اردوی تیپ جهادی مستضعفین در خوزستان برگزار شد

مرحله دوم اردوی تیپ جهادی مستضعفین در خوزستان برگزار شد

فرمانده تیپ جهادی مستضعفین گفت: دومین مرحله از اردوی جهادی این تیپ با همکاری تامین اجتماعی استان خوزستان ودانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در دهستان موران شهرستان کارون همراه با ارائه خدمات فرهنگی و آموزشی برگزار شد. مرحله دوم اردوی تیپ جهادی مستضعفین در خوزستان برگزار شد به گزارش قطار امدادرسانی تیپ جهادی مستضعفین […]

مصاحبه با دکتر بهرام نیک بخش استاد دانشگاه در خصوص مشکلات اقتصادی، اجتماعی، اشتغال و کارآفرینی در خوزستان

مصاحبه با دکتر بهرام نیک بخش استاد دانشگاه در خصوص مشکلات اقتصادی، اجتماعی، اشتغال و کارآفرینی در خوزستان

اشاره دکتر بهرام نیک بخش عضو هیات علمی و استادیار رسمی گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور استان خوزستان می باشد. وی مدتی رییس دانشگاه پیام نور واحد مسجد سلیمان بود و توانست در توسعه این دانشگاه از لحاظ کمی و کیفی و اخذ رشته کارشناسی ارشد زمین شناسی و ساخت و ساز ساختمان دانشگاه […]

نمایش چهره شهروندان در فرودگاه، راه آهن یا مترو ، مصداق نقض حقوق شهروندی است
دستیار رئیس‌جمهور: 

نمایش چهره شهروندان در فرودگاه، راه آهن یا مترو ، مصداق نقض حقوق شهروندی است

هیچ فرد و مقامی حق ندارد با هر بهانه ای به حقوق شهروندان تعرض کند و اقدام و رفتار فراقانونی داشته باشد، با ناقضین به حقوق مردم و مرتکبین رفتارهای فراقانونی برخورد شود.

آلودگی هوا در خوزستان و مشکلات تنفسی برای ۳ هزار نفر

آلودگی هوا در خوزستان و مشکلات تنفسی برای ۳ هزار نفر

میثم معزی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز امروز در جمع خبرنگاران اظهارکرد: از ابتدای هفته تا روز سه شنبه بیش از سه هزار نفر به علت مشکلات تنفسی و قلبی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این دانشگاه مراجعه کردند.

امیر تتلو دستگیر و تحویل ایران شد

امیر تتلو دستگیر و تحویل ایران شد

امیرحسین مقصودلو معروف به تتلو ( متولد 1366) خواننده و ترانه‌نویس ایرانی است که در چند سال اخیر در ترکیه زندگی می کرد. او در مرز بازرگان توسط پلیس ترکیه به مسوولان ایرانی تحویل داده شد.

خوزستان

طرح جامع فاضلاب اهواز از مهمترین پروژه‌های وزارت نیرو است
معاون وزیر نیرو:

طرح جامع فاضلاب اهواز از مهمترین پروژه‌های وزارت نیرو است

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو گفت: پروژه طرح جامع فاضلاب اهواز یکی از مهمترین پروژه‌های وزارت نیرو در کشور است که با توجه به اهمیت این پروژه باید اثربخشی آن برای مردم شریف اهواز نمایان شود. یزدان رضایی در حاشیه بازدید از ایستگاه پمپاژ فاضلاب اهواز اظهارکرد: پروژه طرح جامع فاضلاب اهواز یکی از […]

استان‌ها ‌

آغاز عملیات خارج سازی آهن آلات ازحوضچه بندر شهید رجایی

آغاز عملیات خارج سازی آهن آلات ازحوضچه بندر شهید رجایی

معاون فنی و نگهداری اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از آغاز عملیات خارج سازی آهن آلات از حوضچه بندر شهید رجایی با هدف ایمن‌سازی و تسهیل در حوزه لایروبی خبر داد. به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان؛ “مهدی بروغنی” روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه سال جاری با اشاره به آغاز عملیات خارج سازی […]

۵۰۰۰ کرمانشاهی عازم مرقد امام(ره) می‌شوند

۵۰۰۰ کرمانشاهی عازم مرقد امام(ره) می‌شوند

نشست خبری با حضور سرهنگ غلامعلی یاربیگی، فرمانده سپاه ناحیه کرمانشاه با اصحاب رسانه برگزار شد. فرمانده سپاه ناحیه کرمانشاه گفت: معمار کبیر انقلاب اسلامی برای سرنگونی حکومت طاغوت از همه چیز خود گذشت. مبارزات خود را از قم آغاز کرد و ۱۴ سال تبعید شد و در نهایت با حمایت مردم توانست حماسه ای […]

نخستین جلسه مشترک شرکت توزیع برق استان کرمانشاه و صنایع
در راستای  مدیریت پیک مصرف برق؛

نخستین جلسه مشترک شرکت توزیع برق استان کرمانشاه و صنایع

نخستین جلسه مشترک شرکت توزیع برق استان کرمانشاه و صنایع در راستای پیک برق تابستان ۱۴۰۳ برگزار شد. به گزارش  روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه، در این نشست مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه، دبیر اجرایی خانه صنعت، معدن و تجارت استان، معاونت امور صنایع اداره کل صمت استان، مدیر شهرک […]

تجلیل از صنایع دارای نیروگاه خود تامین  در استان های  کرمانشاه و کردستان

تجلیل از صنایع دارای نیروگاه خود تامین  در استان های  کرمانشاه و کردستان

 مراسم تجلیل از صنایع دارای نیروگاه خود تامین  با حضور مدیر عامل شرکت برق غرب،مدیر کل صمت و تعدادی از مدیران صنایع سه استان کرمانشاه ، کردستان و ایلام  برگزار گردید. درابتدای این مراسم جعفر الفتی نیا مدیر عامل شرکت برق غرب اظهار داشت:وجود ناترازی در تولید و مصرف برق مقوله ای است که کشور […]

برپایی ایستگاه صلواتی شرکت آبفا استان کرمانشاه در سالروز عملیات غرورآفرین بازی دراز

برپایی ایستگاه صلواتی شرکت آبفا استان کرمانشاه در سالروز عملیات غرورآفرین بازی دراز

مراسم صعود به ارتفاعات بازی دراز در شهرستان سرپل‌ذهاب پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور جمعی از پرسنل شرکت آبفا استان و برپایی ایستگاه صلواتی برای پذیرایی از هزاران نفر از بسیجیان و شهروندان سراسر کشور در این روز بزرگ، برگزار شد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه؛ این شرکت بنا […]

گالری فیلم

تشویق ایستاده فعالان فلسطینی جهانی به احترام مقاومت دانشجویان دانشگاه‌های کلمبیا، ییل و…

تشویق ایستاده فعالان فلسطینی جهانی به احترام مقاومت دانشجویان دانشگاه‌های کلمبیا، ییل و…

رهبر انقلاب در دیدار با اعضای کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی: ایستادیم و پیش رفتیم؛ غلط می‌کند کسی فکر کندن درخت تناور جمهوری اسلامی را هم بکند

تصاویری جدید از بستن خیابان و تیراندازی در زاهدان

سوالی جنجالی درباره کی‌روش که باعث تاسف تاج شد

سوالی جنجالی درباره کی‌روش که باعث تاسف تاج شد

نقاشی مسحورکننده روی یخ‌های شناور غول پیکر

نقاشی مسحورکننده روی یخ‌های شناور غول پیکر

برچسب ها
آنتونیو گوترش، سازمان ملل، نیویورک اجتماعی اربعین، عراق، ایران، زائران ارمنستان، جمهوری آذربایجان، درگیری نظامی اصول گرایان، اصلاح طلبان، انتخابات، احزاب افغانستان،مهاجران،افغان،هیرمند،طالبان اقتصاد انتخابات،اصولگرا،مهندسی،خالص،سازی ایران ایران، آمریکا، برجام ایران، آمریکا، برجام، مذاکرات وین، روسیه، میخائیل اولیانوف ایران، روسیه، برجام، مذاکرات وین بازار مسکن، بازار خودرو، رکود اقتصادی، رونق اقتصادی برجام، ایران، آمریکا، اروپا برجام، مذاکرات وین، رابرت مالی، احیای برجام تهران توافق، ایران، برجام، آمریکا تولید تیراندازی حسن یزدانی، دیوید تیلور، کشتی قهرمانی جهان حسن یزدانی، کشتی قهرمانی جهان، دیوید تیلر خبر خبری دانشگاه رئیسی رئیسی، بانک مرکزی، اقتصاد رهبر سیاسی سیل، خسارت، مدیریت بحران، بارندگی غزه،اسرائیل،حماس،فلسطین،الاقصی غزه،حماس،اسرائیل فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، روزنامه فرهنگ فرهنگی متروپل، آبادان، بحران اجتماعی مجلس محرم، عزاداری، ترافیک، تاسوعا و عاشوار مذهبی مهسا امینی، قالیباف، مجلس، گشت ارشاد مهسا امینی، پلیس تهران، گشت ارشاد مهسا امینی، گشت ارشاد، پلیس تهران ورزش وزیر صنعت کاخ باکینگهام، ملکه الیزایت، انگلستان، سلطنت گشت ارشاد، مهسا امینی، اعتراضات